بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

نقشک

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

صدمات ناشي از ضربه بر ستون مهره ها

آسيب هاي ستون فقرات

ستون فقرات يا استخوان پشت ، شامل استخوان هاي گردن و پشت است که محور طولي پشتيبان بدن را مي سازد. اين ستون محل اتصال سر ، شانه ها و لگن نيز هست.

 

 

ستون فقرات ، جايگاه و محل حمايت طناب عصبي نخاع است.

تعداد زيادي از اعصاب اصلي در اطراف طناب نخاعي و بين استخوان هاي ستون فقرات عبور مي کنند. ستون فقرات از 33استخوان که مهره نام دارند ، تشکيل مي شود. اين مهره ها توسط رباطها به هم وصل و توسط صفحات غضروف از هم جدا مي شوند ، ساختار ستون فقرات به ما توانايي خم شدن ، راست شدن و تا حدودي گردش و خم شدن به اطراف را مي دهد ، اما به ميزان زيادي از راست شدن بيش از حد بدن جلوگيري مي کند.

 

صدمات ناشي از ضربه بر ستون مهره ها

 

مهارت براي تشخيص شدت آسيب هايي که در فعاليت هاي ورزشي بر ستون فقرات وارد مي شود از اهميت ويژه اي برخوردار است.

صدمات وارد بر ستون فقرات داراي علائمي است که بلافاصله قابل تشخيص مي باشند ، علائم آسيب هاي ستون فقرات به قرار زير است :

1- ممکن است در يک طرف و يا هر دو طرف ستون فقرات اسپاسم ايجاد شود. اگر اسپاسم در يک طرف ستون فقرات ايجاد شود، ورزشکار بدن خود را به همان طرف خم مي کند.

2- وجود يک نقطه حساس در موضع صدمه ديده.

3- ايجاد درد موضعي و يا انتشار درد در ناحيه پايين کمر، اگر فعاليت ورزشي ادامه يابد درد مزبور تشديد مي شود (در طول عصب سياتيک). درد ممکن است بطرف يک يا هر دو پا انتشار يابد.

4- بدليل درد و اسپاسم ، در پايين کمر حرکت محدود مي شود. علاوه بر علائم فوق که مشخص کننده صدمات پايين کمر بودند ، از آزمايشاتي نيز مي توان استفاده کرد.

 

آزمايش در حال ايستاده

 

ورزشکاري که مبتلا به صدمه پايين کمر است ، هنگامي که بر روي دو پا مي ايستد علائمي در او آشکار مي شود. او ممکن است از ضعف ساقها و درد پايين کمر شکايت داشته باشد يا ناحيه پايين ستون فقرات از تحرک کافي برخوردار نباشد.

 

آزمايشات نشسته

 

1- ورزشکار روي يک صندلي در انتهاي آن مي نشيند و کف پاها را بر روي زمين قرار مي دهد سپس بالاتنه را به طرف جلو خم کرده و سعي در لمس کردن پاشنه هاي پاي خود توسط انگشتان دست مي نمايد. اگر در ناحيه پايين کمر اسپرين اتفاق افتاده باشد ، ورزشکار به هنگام خم کردن بالاتنه بطرف جلو احساس درد خواهد کرد. اگر ديسک بين مهره صدمه ديده باشد ، خم کردن بالاتنه بطرف جلو غيرممکن خواهد بود.

2- همانند حالت قبل ، ورزشکار بر روي يک صندلي در انتهاي آن مي نشيند و پاها را بر روي زمين قرار مي دهد. در چنين حالتي سعي در به چرخش درآوردن ستون فقرات در يک جهت و آنگاه در جهت ديگر مي نمايد (دو پا بايد ثابت باشد). اگر صدمه اي در پايين ستون مهره ها وجود داشته باشد، در آن ناحيه احساس درد خواهد شد.

3- ورزشکار به نحوي روي ميز به پشت دراز مي کشد که هر دو ساق در انتهاي ديگر ميز آويزان شود. در اين حالت ورزشکار به آرامي مفصل لگن مربوط به ناحيه اي که صدمه خورده است را به روي شکم خم مي کند ، اگر قسمت پايين ستون مهره ها دچار صدمه شده باشد ، هنگام خم کردن مفصل لگن ، در پايين ستون مهره ها درد احساس خواهد شد.

 

 

محبوبه افشاري منش

 

 

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, ارتـپـدی مـفاصـل عـضـلات

RSS معرفی سایت جدید

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2٬649٬347 hits