بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

نقشک

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

گل ختمي-گل گندم -شيرين بيان-بارهنگ-بو مادران-كنگر-آويشن كوهي

گياه گل ختمي

 

گل ختمي انواع مختلفي دارد كه هر كدام رنگهاي متفاوتي دارند از جمله زرد، قرمز، بنفش و سفيد.

ختمي هايي كه گل سفيد دارند كاربرد درماني بيشتري دارند. گل ختمي از اواسط خرداد تا اواخر پاييز گل دارد.

موارد درماني آن بيشتر برگ و گل اين گياه است. گل اين گياه را به صورت درماني براي ناراحتي هاي تنفسي مثل آسم، برونشيت و سرفه به كار مي برند. در ناراحتيهاي نادر آسم پودر كرده اين گياه باعسل كاربرد موثري دارد. اين گياه همچنين در عفونت هاي ريوي جوابگوي خوبي است.

اگر در موقع استفاده برگ و گل آن با هم مخلوط شود بهتر است البته در موارد درماني گل ارجح تر است. اصولاً چون اين گياه لعاب زيادي دارد براي شوره سر مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين براي طراوت و شادابي پوست صورت از ماسك آن استفاده مي شود.

اين گياه يكي از داروهايي است كه پوست اندازي را سريع و شادابي پوست را تضمين مي كند و ضد عفوني كننده بسيار خوب و ضد قارچ مي باشد.

اين گياه در موارد ريزش مو، شوره و چربي سر استفاده مي شود. داروي خوبي براي لنيت بخشيدن به دستگاه گوارشي است كه در موارد يبوست از آن استفاده مي شود.

قسمتهاي مورد استفاده اين گياه، گل، برگ و ريشه آن است. ريشه عميق و طولاني دارد كه آن را له مي كنند و مي شویند و سريع خشك كرده و از آن استفاده مي كنند.

تمام موارد درماني كه در مورد گل و برگها گفته شد در مورد ريشه ي اين گياه هم صادق است.

گياه گل گندم

اين گياه در اكثر نقاط ايران پرورش مي يابد و به صورت خودرو مي باشد.

خواص درماني زيادي دارد از جمله اينكه داراي ويتامينهاي B و E و A مي باشد. در مواردي براي ناراحتيهاي كبدي مصرف مي شود. يك داروي تصويه كننده است و براي شستشوي چشم از آن استفاده مي شود و ناراحتيهاي دستگاه گوارش را تا حدودي كاهش مي دهد.

بهترين موقع برداشت آن اواخر ارديبهشت است كه گلها كاملاً باز شده و تمام مواد مؤثر در آن وجود دارد.

فقط بايد گلهاي گل گندم را چيد و در يك محل سايه با يك درجه حرارت حداكثر ۳٠ درجه خشك كرد به نحوي كه سياه نشوند و رنگ خود را حفظ كنند.

 تقريباً ۱٠ عدد از اين گلها با نيم ليتر آب به صورت دم كرده، داروي خوبي براي بيماريهاست.

گياه شيرين بيان

 

گياهي خودرو است. بيشتر براي ناراحتيهاي دستگاه گوارشي و ناراحتيهاي زخم معده، زخم اثني عشر و ورم معده استفاده مي شود.

موارد درماني اين گياه بيشتر ريشه آن مي باشد. عصاره و جوشانده ي ريشه ي اين گياه و همچنين پودر ريشه به عنوان خلط آور، افزايش دهنده فشار خون و برطرف كننده ناراحتيهاي دستگاه گوارش و ضد التهاب استفاده مي شود.

گياه بارهنگ

 اين گياه در جاهاي مختلفي مي رويد و انواع مختلفي دارد. معمولاً از دانه هاي اين گياه استفاده مي شود. از اين گياه براي ناراحتيهاي تنفسي استفاده مي شود و يكي از گياه هاي لعاب دار و داراي ماده سافورين است.

دانه هاي آن را در آب خيس مي كنند. اين گياه عوارض جانبي ندارد. از برگ اين گياه به وفور استفاده مي شود و برگ آن خاصيت ضد عفوني كننده دارد و همچنين دانه اين گياه هم خاصيت ضد عفوني كننده و خلط آوري خوبي براي دستگاه تنفسي دارد.

 گياه بو مادران

 اين گياه به دو گونه است. گونه اصلي آن در كوهستانها و ارتفاعات رشد مي كند و گونه ي ديگر آن اهلي تر است و كنار جاده ها، در دشتها و حتي در داخل پاركها ديده مي شود.

اين گياه ضد هيستري است و گياهي است كه مي تواند ناراحتيهاي كليوي، كبدي و مثانه را برطرف كند. اين گياه به خاطر ماده اي با نام كُلين كه در آن وجود دارد، فشار خون را پايين مي آورد. اين گياه براي درمان ناراحتي هاي زنانه مفيد مي باشد.

نحوه استفاده از اين گياه بدين صورت است كه مقداري از اين گياه را با آب دم مي كنند و در طول روز، هر ٤ ساعت يك ليوان از آن را مصرف مي كنند.

اين گياه بر روي دستگاه گوارش تاثير مثبتي دارد، هضم كننده و برطرف کننده نفخ و گاز معده و روده است. همچنين براي ناراحتيهاي كبدي مفيد است.

اين گياه در همه جا مي رويد و فراگير است و از اواخر ارديبهشت تا اواخر تيرماه گلهاي آن پايدار است و بيشتر قسمت گل و برگ اين گياه مورد استفاده است.

گياه كنگر

 

نام ديگر اين گياه آركيشو است و از گياهان مغذي است و ريشه آن مورد استفاده قرار مي گيرد. در زمان گل دادن، دانه هاي آن نيز قابل استفاده است. از دانه هاي آن براي هضم غذا استفاده مي شود و بسيار نيروزا است و براي ناراحتي هاي كبد و طحال مؤثر است.

آويشن

احمدرضا همتى مقدم: يكى از شناخته شده ترين گياهان دارويى در طب سنتى ايران و اروپا، آويشن است. اين گياه علفى و معطر كه طول آن حدود ۴۰ سانتى متر است، داراى خواص دارويى بسيارى است، اين گياه به صورت كاشته شده در ايران موجود است. اما برخى از گونه هاى جنس آن، در شمال و غرب كشور پراكنده اند. از آويشن در صنايع غذايى، دارويى، بهداشتى و آرايشى استفاده متنوعى مى شود. اروپا به همراه آمريكا يكى از بازارهاى عمده مصرف كننده آويشن است. آمريكا، ساليانه، حدود ۱۰۰۰ تن آويشن وارد مى كند. روغن سفيد آويشن، تنتور و عصاره مايع آن به عنوان تركيبات معطر در اكثر فرآورده هاى غذايى مهم شامل دسرهاى لبنياتى منجمد، ژلاتين ها و دسرهاى محتوى آردبرنج استفاده مى شود.

قسمت هاى درمانى اين گياه، سرشاخه هاى آن و برگ خشك شده آن است. در طب سنتى از اين گياه به عنوان ضد اسپاسم، درمان سياه سرفه، برونشيت، عفونت ريه، سرماخوردگى، آنفلوآنزا و براى درمان نفخ و گرفتگى هاى عضلانى استفاده مى شود. استفاده امروزى و ثابت شده گياه آويشن براى درمان آسم، سرفه هاى خشك مكرر، آمفيزم و برونشيت است. چاى دم كرده آن را نيز براى درمان عفونت گوش ميانى، نفخ و تهوع استفاده مى كنند، عصاره آويشن به نام «تيمول» براى بيمارى آسم مفيد است.

حمام آويشن براى مبتلايان به دردهاى عضلانى، مفصلى و روماتيسمى مفيد است. ۵۰۰ گرم آويشن را به مدت يك ربع ساعت در كيسه كوچكى ريخته و مقدارى آب جوش در آن داخل كرده، سپس آن را داخل وان آب گرم بگذاريد و به مدت ۲۰ دقيقه در وان باشيد. البته قبل از انجام حمام آويشن حتماً با پزشك خود مشورت كنيد. ضماد آويشن براى نيش و گزيدگى حشرات موثر است، البته روغن اين گياه سمى است و مصرف خوراكى روغن آن ممنوع است. در حاملگى مصرف اين گياه ممنوع است اما در دوران شيردهى منعى ندارد.

براى مصرف اين گياه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشك گياه را در يك ليوان آب جوش دم كرده (به مدت ۲۰ دقيقه) پس از صاف كردن، شيرين كرده و ۳ بار در روز مصرف كنيد. در التهاب حنجره و لوزه ها و براى درمان آفت به صورت غرغره كردن مى تواند استفاده شود. براى اين منظور، يك استكان از پودر گياه را در چهار استكان آب جوش آهسته به مدت ۲۰ دقيقه جوشانيده و پس از صاف كردن، براى شست وشوى دهان استفاده كنيد.

البته، فرآورده هاى دارويى مختلفى از اين گياه ساخته شده و به طور گسترده مورد مصرف بيماران قرار مى گيرد.

از فرآورده هايى كه به تأييد «نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى» رسيده است مى توان «شربت توسيان»، «قطره توسيگل»، «قطره توسيوين»، «قطره تيم آرتا» و «شربت تيمكس» را نام برد. اين فرآورده ها، همگى ضد سرفه و خلط آور هستند و ايمنى مصرف آنها در دوران شيردهى و باردارى به اثبات نرسيده است. از اين ميان «قطره توسيوين» و «قطره توسيگل» در كودكان كمتر از ۶ سال نيز ممنوع است. همچنين «شربت توسيان» در افراد ديابتى نبايد مصرف شود. اما «قطره تيم آرتا» در تمام سنين قابل مصرف است. قبل از مصرف گياهان دارويى حتماً با پزشك مشورت كنيد.
http://www.fruit.ir

Filed under: طـب سنـتـی و گياهـان دارویـی

RSS معرفی سایت جدید

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2٬649٬341 hits