بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

نقشک

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

سوگ‌ (ماتم‌) grief

سوگ (ماتم) عبارت است از واكنش عاطفي به دنبال فوت يكي از عزيزان ، طلاق ، از دست دادن يك عضو يا كار بدن ، از دست دادن عزت نفس (مثلاً در اثر از دست دادن شغل )، يا ساير فقدان هاي تأثيرگذار بر فرد. سوگ يك واكنش طبيعي و مناسب به يك فقدان پيش آمده است . افرادي كه ماتم گرفته اند تدريجاً به فقدان پيش آمده عادت مي كنند و براي آينده خود برنامه هاي مثبتي را طرح ريزي مي كنند. هيچ معيار قطعي براي مدت زمان طبيعي سوگ وجود ندارد. گاهي سوگ آنقدر شديد و طولاني مدت است كه فرد نياز به كمك دارد.
علايم شايع
تظاهرات شناخته شده سوگ عبارتند از:
احساس اندوه ، كرختي ، درد، عصبانيت ، خشم ، نااميدي ، گناه (اين احساسات ممكن است ماهها افت و خير داشته باشند و گاهي هم بيشتر از تحمل فرد باشند).
به يكباره زير گريه زدن
توهمات (مثلاً شنيدن صدا يا ديدن عزير فوت شده )
اضطراب و افسردگي
راغب نبودن به پذيرش فقدان پيش آمده . مثلاً حفظ اتاق يا لباس هاي فرد فوت شده با اين تصور كه وي برخواهد گشت .
بي خوابي
عصبي بودن و فعاليت زياد
مشكلات گوارشي
خستگي ، آشفتگي ، اشك آلود بودن چشمان و گريه مكرر
روي آوردن به داروهاي آرام بخش و موادمخدر شايع است (اما ممكن است مشكلاتي ايجاد كند).
علل
سوگ به دنبال يك فقدان روي مي دهد.
عوامل افزايش دهنده خطر
وجود يك مشكل عاطفي از قبل ، مثل افسردگي ؛ احساس قوي گناه يا عصبانيت به علت روابطي كه با فرد فوت شده وجود داشته است ؛ گوشه گيري اجتماعي
پيشگيري
نبايد از سوگ جلوگيري يا آن را انكار كرد. اين يك واكنش طبيعي و قابل انتظار در مواقع پيش آمدن يك فقدان است و فرد بايد تشويق شود تا احساسات خود را به راحتي در ميان گذارد و نيز شايسته است ياد عزير از دست رفته به طور عمومي گرامي داشته شود تا روند سوگ به خوبي طي گردد.
عواقب مورد انتظار
با گذشت زمان ، سوگ كاهش مي يابد و فرد به فقدان پيش آمده عادت مي كند. احساس سوگ ممكن است به طور پيش بيني ناپذيري دوباره بر فرد مستولي شود و حتي ممكن است تا سال ها گهگاه باز گردد.
عوارض احتمالي
مشكل در حفظ روابط شخصي و اجتماعي و نيز شغل
افراط در مصرف داروهاي آرامبخش
اضطراب و افسردگي مزمن
تظاهرات سوگي كه فرد براي آنها نياز به كمك داشته باشد:
ـ افسردگي شديد يا حملات هراس
ـ احساس بيش از اندازه گناه ، تلخي ، يا پشيماني
ـ اضطراب و افسردگي مزمن
ـ به دراز كشيدن سوگ (معمولاً بيش از 20 سال ). فرد حتي ممكن است زندگي خود را حول محور سوگ پيش آمده بسازد و هيچ گاه فقدان پيش آمده را نپذيرد.
– صحبت به ميان آوردن از خودكشي يا تهديد به آن
درماناصول كلي
براي عزير از دست رفته مراسم خاكسپاري يا مراسمي جهت گراميداشت ياد وي ترتيب دهيد.
گاهي فردي كه سوگوار است بهتر است با پزشك صحبت كند تا پزشك از وي يك شرح حال بگيرد و معاينه انجام دهد.
احساسات خود را بيان كنيد و آنها را در خود فرو نبريد. براي كمك و حمايت به خانواده و دوستان خود تكيه كنيد.
با افراد سوگوار ديگر صحبت كنيد. بسياري از مردم زماني كه احساسات خود را با افرادي در ميان مي گذارند كه تجربيات مشابه داشته اند احساس راحتي مي كنند.
انتظار نداشته باشيد كه احساسات شما از الگو يا برنامه زماني خاصي پيروي كنند.
تدريجاً به زندگي عادي خود برگرديد؛ دوستان جديدي پيدا كنيد و به فعاليت هاي جديدي بپردازيد.
از مصرف بيش از اندازه داروها براي مهار احساسات خود اجتناب كنيد.
در صورت لزوم ، براي مشاوره يا روان درماني مراجعه كنيد. به كمك مشاوره يا روان درماني مي توان سوگ را به نحو مناسبي به پايان رساند.
داروها
پزشك شما ممكن است داروهايي مثل آرام بخش ها يا ضد افسردگي ها را براي مدت كوتاهي تجويز نمايد، اما در اكثر موارد نيازي به دارو نيست .
فعاليت
معمولاً محدوديتي براي آن وجود ندارد مگر به توصيه پزشك .
رژيم غذايي
براي حفظ سلامتي در حد مطلوب ، يك رژيم غذايي طبيعي و متعادل داشته باشيد.
در اين شرايط به پزشك خود مراجعه نماييد
اگر شما يا يكي از اعضاي خانواده تان علايم سوگ شديد يا طول كشيده را داريد.

Filed under: روانـشناسی و خـانـواده

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,640,075 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: