بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

ريفلاكس معده به مري

ريفلاكس معده به مري يك اصطلاح پزشكي است كه ما معمولاً به آن سوزش سرمعده يا ترش كردن مي گوييم، گرچه مي تواند باعث بروز علايم ديگري به غير از درد سوزشي در قسمت مركزي سينه شما هم بشود.
ريفلاكس معده به مري (gastro-oesophageal reflux) شايعترين علت سوءهاضمه بوده و باعث گرفتاري اكثر مردم در دوره اي از زندگي شان مي باشد. معمولاً علايم ريفلاكس نسبتاً جزئي بوده اما اغلب مدت زيادي طول مي كشد و مي توانند شخص را خيلي اذيت كنند. شايعترين علامتي كه بر اثر ريفلاكس ايجاد ميشود، يك احساس سوزشي مي باشد كه در وسط سينه ايجاد شده و مي تواند به سمت بالا و گلو نيز انتشار پيدا كند. اين احساس سوزش گاهي اوقات ايجاد شده و سپس از بين مي رود و مي تواند بر اثر خوردن بعضي از غذاها، خم شدن به جلو و دراز كشيدن در بستر در طي شب نيز ايجاد شود. گاهي اوقات ريفلاكس همراه با اشكال در بلع و يا قورت دادن دردناك مي باشد.
بعضي مواقع ريفلاكس ممكن است باعث بالا آمدن غذا از معده به دهان شود و احساس تهوع به شخص دست مي دهد. معمولاً تغيير در نحوه زندگي، تمام آن چيزي است كه براي رفع آن مشكل لازم است، اما همچنين مي توان از بعضي از داروهاي مفيد نيز در درمان اين بيماري استفاده نمود.
در ابتدا لازم است بدانيد كه در اكثر موارد، ريفلاكس معده به مري، مشكل وخيم و جدي اي نيست و به اين معني نمي باشد كه شما داراي بيماري مهم ديگري مثل سرطان هستيد. با اين حال اهميت دارد كه بين سوزش معده و علت شايع ديگر درد سينه (يعني آنژين قلبي) تمايز قابل شويم كه اين امر به خصوص در مردان و زنان بالاي 50 سال، مهم مي باشد. درد آنژين قلبي معمولاً در اثر فعاليتهايي مثل تند راه رفتن و بالا رفتن از سر بالايي ايجاد ميشود و با استراحت هم سريعاً از بين مي رود (برخلاف ريفلاكس) بنابراين تشخيص اين دو بيماري از يكديگر چندان مشكل نمي باشد. اگر شما دردي در سينه داريد كه فكر مي كنيد بر اثر آنژين قلبي ايجاد شده است، بايد هر چه سريعاً با پزشك خود در اين مورد مشورت نماييد.

علل ايجاد ريفلاكس
غددي كه در معده وجود دارند توليد اسيد هيدروكلريك و پپسين (نوعي آنزيم) مي كنند تا به تجزيه و هضم غذاها كمك نمايند. به علاوه، آنها باعث ميشوند باكتريهايي كه از طريق غذا وارد معده ما مي شوند نابود شده و از بين بروند. به علت وجود يك ماده پوششي مخصوص در معده (به نام موكوس)، از آسيبهايي كه ممكن است بر اثر اسيد هيدروكلريك و پپسين به معده وارد آيد جلوگيري ميشود. وقتي كه اسيد هيدروكلريك و پپسين همراه با غذا، معده را ترك مي كنند و وارد روده كوچك ميشوند (قسمت اول روده كوچك را اثني عشر مي نامند) بر اثر مايع قليايي كه از لوزالمعده در اثني عشر ترشح ميشود، اسيد معده خنثي مي گردد و نمي تواند آسيبي به اثني عشر برساند.
مري نسبتاً به اسيد حساس مي باشد اما در شرايط طبيعي به علت اينكه محل اتصال بين معده و مري توسط يك دريچه به طور محكمي بسته شده ست، محتويات معده و نيز اسيد آن نمي توانند از معده به سمت بالا و مري بروند و به آن آسيبي برسانند. با اين حال گاهي اوقات دريچه بين معده و مري به طور كامل بسته نمي شود و اجازه مي دهد كه اسيد و پپسين به سمت مري بروند و باعث مشكلاتي بشوند.

دريچه بين معده و مري داراي دو قسمت مي باشد:
1- عضله اسفنكتر تحتاني مري (يك عضله حلقوي كه مجراي مري را فشار مي دهد)

2- شكاف موجود در عضله ديافراگم كه مري از داخل آن عبور مي كند (كه به آن هياتوس ديافراگم گفته ميشود).

عوامل موثر در ايجاد ريفلاكس
- چاق بودن
- مصرف زياد مشروبات الكلي
- سيگار كشيدن
- مصرف غذاهاي پرچرب
- خوردن غذاهاي ادويه دار يا غذاهاي ترش
- مصرف بعضي از داروها

هر دوي اين قسمتها نسبتاً ضعيف هستند اما وقتي با همديگر عمل مي كنند، ايجاد يك اتصال محكم مي كنند. عملكرد اين اتصال، بسيار پيچيده ميباشد و در وضعيت طبيعي توسط رفلكسهاي متعددي كنترل مي گردد. براي مثال وقتي ما چيزي را قوت مي دهيم، محل اتصال مري به معده بايد شل شده و اجازه دهد كه غذ از مري وارد معده شود، اما در هنگامي كه ما چيزي نمي خوريم، اين محل اتصال بايد بسته باقي بماند تا نگذارد محتويات معده وارد مري شود و ايجاد ريفلاكس كند.
منبع : علم و تجربه

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, دستـگاه گـوارشی - تـغـذيه

RSS پزشکی

  • سحرگه از دیده کودکی به قلبش راه یاب ٬ بگذار در آتی روز٬ سرای دلت به پاکی قلب او باشد
    سلام دوستان گلم. بنابه دلایلی نمی تونم تا مدتی به سئوالات پزشکیتان جواب دهم. دوستتان دارم. کامیاب باشید و تندرست و سعادتمند.
  • گشادی لوله استاش و اکو شدن صدا در گوش
    سلام دکتر جان … دکتر ع. ح. سردار امیدوارم همیشه خوب و فعال باشی. یه سئوال داشتم امیداورم مربوط به تخصص شما باشه. مدتیه از ناحیه گوش چپم احساس ناراحتی میکنم. هر صدای که میشنوم به صورت اکو شنیده میشه و صدا یی که از طرف چپ به گوشم میرسه نارحت کننده و عذاب اور […] […]
  • زایده های پرز مانند کوچک در ناحیه مهبلی خانومها زگیل است یا پاپیلومای وستیبولار
    سلام آقای دکتر ع. ح. سردار . خواهش میکنم به من جواب بدین. من خانمی 32 ساله هستم و مجرد. هرگز رابطه جنسی و جسمی با کسی نداشتم. اما گاهی استمنا داشتم. حدود یکی دوسال است در ناحیه تناسلی خود یعنی دیواره داخلی لبهای کوچک پرزهای کوچکی شبیه پرز حوله و قرمز رنگ دیدیم که […] […]
  • سنگ و ذرات شن مانند در مایع منی – سنگ غده پروستات
    سلام خسته نباشید جناب آقای دکتر ع. ح. سردار. من 22 سالمه چند روز پیش متوجه شدم که در مایع اسپرمم تعدادی دانه های نارنجی رنگ شکننده به اندازه دانه شن بیرون میاد. امروز با استمنا دوباره همون دانه های شکننده نارنجی به تعداد تقریبا ده تا همراه با سوزش بیرون شد . من تقریبا […] […]
  • رقص خنجر ترکمنها ، رقص لزگی آذریها ، رقص و آواز درمانی
    این پست بخاطر در خواست یکی عزیزان در ارتباط با رقص درمانی است. وقتی صحبت رقص میشود آنی یاد رقص خنجرترکمنها و رقص لزگی دوستان آذری-ترکی میافتم. در جایی خواندم که گویا پیشینهٔ اجرای مراسم رقص خنجر ترکمنها، به قرنها قبل برمی‌گردد. پژوهشگرانی بر این عقیده هستند که در گذشته‌های خیلی دور مراسم رقص خنجر […] […]
  • آشالازی :اختلال حرکتی اسفنکتر مری
    با سلام و خسته نباشید به دکتر ع. ح. سردار ! من دختری هستم متولد 1359 که در سال 84 دچار بیماری زردی شدم و با رفتن به دکترهای زیاد و آزمایش و سونوگرافی تشخیص بر این شد که من کبدم مشکلی ندارد فقط حساسیت و بعد از 2 ماه بهتر شدم و دارو ارسوبیل […] […]
  • بهبود علائم پوستی در بیماری لیکن پلان
    سلام آقا دکتر ع. ح. سردار، مردی حدودا پنجاه ساله هستم . کمی در مورد بیماری پوستی خودم شرح میدم. من ضایعات التهابی ، خارش دار در پوستم دارم. ضایعات به شکل برجستگیهای پوستی به رنگ بنفش با سطح صاف و کوچک بودند . البته رنگ ضایعات اولش قرمز بودند اما با پیشرفت ضایعات بنفش […] […]
  • آیا آلودگی مقاربتی یک مرد از همسرش دال بروجود شخص ثالث است؟
    با سلام و سپاس فراوان جناب دکتر ع. ح. سردار بابت پاسخ به سوالم در مورد باکتریهای کوکسی گرم مثبت و منفی با این حساب بیماری من سوزاک نبوده اما با توجه به مطالب ارزنده شما و همینطور مطالب درج شده در سایتهای دیگراین مسئله که بیماری من یک بیماری است که از طریق رابطه […] […]
  • رابطه بین بیماریهای مقاربتی عفونی عادی و غیر عادی آقایان و خانومها
    دوست اول : سلام دکتر ع. ح. سردار لطفاکمکم کنید من زنی هستم28 ساله که حدود4 ماه پیش عفونت گرفتم وبدنم رابه مدت یکهفته هرروز با صابون شستم کم کم لبهای کوچک بدنم احساس سوزش کردم هرچه بیشتر میگذشت این سوزش شدیدتر میشد تااینکه دیدم روی لبهای کوچک بدنم مثل پرز زبان گوشتش بلندشده ودرقسمتهای عمقیترحالت […] […]
  • بثورات و زخم بر روی آلت آقایان و تغییرات رنگی آن
    دوست اول: سلام وخسته نباشيد دکتر ع. ح. سردار. دو ماهيه در ختنه گاهم كه پايين كلاهك بالاست ،تجمع خالهاي قهوهاي پديدار شده وبدون درد و خونريزي خيلي كوچك به عرض يك سانتي متر چكار كنم ؟ دوست بعدی : سلام آقای دکتر حدود چند ماه است که بر روی آلت تناسلیم لکه های سفید […] […]

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,538,448 hits
دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 31 مشترک دیگر بپیوندید

