بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

آب درمانی

 به طور مطلوب دريافت آب بدن، بايد براي تامين نيازهاي متابوليک، تعادل دفع محسوس و نامحسوس آب و نيز حفظ غلظت قابل تحمل مواد محلول در ادرار کافي باشد. آيا اين کار آسان به نظر مي‌رسد؟

نياز متابوليکي تحت تاثير اندازه و ترکيب بدن، فعاليت بدني و تب است. دفع محسوس آب (غير از دفع کليوي) مانند آب دفع شده در عرق‌ و نيز دفع غيرمحسوس از طريق ريه‌ها، مطابق با ميزان فعاليت، ارتفاع از سطح دريا، ميزان رطوبت و درجه حرارت محيط تغيير مي کند. ميزان مواد موجود در مايعات کليه، به ترکيب رژيم غذايي فرد بستگي دارد. با توجه به نکات ياد شده و ديگر متغيرهايي که بر ميزان مورد نياز آب تاثير مي‌گذارند، واضح است که برآورد نياز هر فرد به آب کاري ساده بوده و نياز افراد مختلف به آب متفاوت مي‌باشد. با اين حال اغلب مردم با اين توصيه که » بزرگسالان بايد 8 ليوان در روز آب بنوشند»، آشنا هستند. اين توصيه از کجا به دست آمده و آيا در مورد همه صدق مي کند يا خير؟

به نظر مي رسد توصيه‌ي مصرف  8 ليوان آب  در روز از اين جا حاصل شده که براي بيان اهميت مصرف کافي آب، راهنماي خاصي مورد نياز بوده و در عين حال اين توصيه براي عموم مردم قابل درک و فهم است. عملاً يک سي سي آب به ازاي هر کيلو کالري انرژي دريافتي براي بزرگسالان در شرايط متعارف توصيه مي‌شود. مدل‌هاي باليني اغلب براساس يک مرد 70 کيلوگرمي پايه ريزي شده‌اند. انرژي مورد نياز براي يک مرد 19 تا 50 ساله حدود 38 تا 41 کيلوکالري به ازاي کيلوگرم وزن براي فعاليت سبک و متوسط در روز است. اين يعني 2260 تا 2870 سي سي يا حدود 11 تا 12 ليوان آب در روز. غذاهاي جامد تقريباً 3 ليوان آب و اکسيد اسيون مواد غذايي حدود يک ليوان آب را در روز براي بدن تامين مي‌کنند. پس حدود 7 تا 8 ليوان آب در طول روز بايد مصرف شود. نوشيدن 8 ليوان  قهوه  برابر نوشيدن 8 ليوان آب نيست، زيرا قهوه داراي کافئين است و کافئين باعث افزايش دفع ادرار مي‌شوند.

آيا به علت اينکه راهنما براساس يک مرد 70 کيلوگرمي پايه‌ريزي شده کاربرد آن محدود است؟

وجود اختلاف زياد مثلاً تفاوت در وزن، ترکيب بدن، ميزان فعاليت يا شرايط محيطي باعث مي‌شوند که اين توصيه کمتر قابل استفاده باشد. براي افرادي که خيلي کم وزن تر يا سنگين تر از اين ميزان متوسط هستند مقدار آب مورد نياز روزانه به شکل زير قابل محاسبه مي‌باشد:

100 ميلي ليتر به ازاي هر کيلوگرم وزن براي 10 کيلوگرم اول50 ميلي ليتر به ازاي هر کيلوگرم وزن براي 10کيلوگرم دوم15 تا 20 ميلي ليتر به ازاي هر کيلوگرم وزن براي مابقي وزن

براي مثال آب مورد نياز يک فرد 40 ساله با 170 کيلوگرم وزن به شکل زير محاسبه مي‌گردد:

(1000 سي‌سي = 10 کيلوگرم اول) + (500 سي‌‌سي = 10 کيلوگرم دوم) + (3000 سي‌سي = 150 کيلوگرم باقي مانده) = 4500 سي‌سي

فردي با اين سايز احتمالاً آب بيشتري از طريق مواد جامد دريافت مي‌نمايد؛ چرا که ميزان بيشتري غذا مي‌خورد. با اين حال ميزان آب مورد نياز روزانه‌ي او حدود 14 ليوان مي‌باشد. با استفاده از اين روش  آب  مورد نياز روزانه‌ي يک فرد 70 کيلوگرمي، 2500 سي‌سي است. به طور تقريبي به ازاي هر 12 کيلوگرم وزن بيشتر از 70 کيلوگرم (براي افراد زير 50 سال) يک ليوان آب اضافي مورد نياز مي‌باشد. افراد سالم به ندرت با مصرف بيش از حد آب در معرض مسموميت با آب قرار مي‌گيرند. برعکس، افراد بيشتر در معرض از دست رفتن آب بدن هستند. از دست رفتن فقط 2 درصد از آب بدن موجب اختلالات فيزيولوژيک مي گردد. کاهش مزمن آب بدن موجب کاهش فعاليت غدد بزاقي، افزايش خطر ايجاد سنگ‌هاي کليوي  در افراد مستعد، سرطان سينه و چاقي در دوران کودکي  مي‌شود. پس براي حفظ سلامتي خود در طول روز آب بنوشيد.

منبع : ماهنامه تغذيه و سلامتي

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, دستـگاه گـوارشی - تـغـذيه, طـب سنـتـی و گياهـان دارویـی

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,636,864 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: