بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

نقشک

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

نگاهی به وضعیت ورزش در ترکمن دیار

پیروزی غرور آفرین نوجوانان ایران با بهره گیری از والیبالیستهای ترکمن در جام جهانی نشان داد که اگر در انتخاب و استفاده از استعدادهای پنهان ، اصل شایسته سالاری حکمفرما شود می شود کاری کرد کارستان.ترکمن های ایران دارای استعداد ذاتی در سه ورزش مهم هستند،والیبال ، دو و میدانی و سوارکاری .در سایر رشته ها هم اگر سرمایه گذاری شود محک زده خواهند شد و استعدادها شناسایی می گر دند.

 

ترکمن ها رکورددار دو سرعت در کشور هستند . نور محمد آنه قره جه از کمش دفه و عبد الصادق گرگانی از آق قلا از پدیده های کشور محسوب می شوند.

 

پرتابگرهای خوب و رکوردشکن در آسیا هم داریم،دانقطار یاقوتی یکی از این قهرمانان است ، در والیبال که مانند غوزه های پنبه والیبالیست داریم ، آزمون ها ، دوجی ها ، کوزه لی ، صحنه ها ،سن سبلی ها ووو. سوارکاری بدون حضور ترکمن ها در کشور معنا پیدا نمی کند.

 

 

تقریبا» تمامی سوارکاران عرصه سوارکاری را چابک سواران ترکمن تشکیل می دهند.

مبتکر و ابداع کننده گوروش یا آلیش در جهان ترکمن ها هستند و عروسی های ترکمن ها هنوز هم با این ورزش سنتی و پهلوانی رونق دارد.

 

متا سفانه از میزان بودجه تخصیصی به شهرها و منا طق ترکمن صحرا در گلستان اطلاعی در دست نیست و جا دارد تربیت بدنی استان برای ورزشکاران ترکمن که برای کشور افتخار آفریدند گزارش دهد که چه کرده و چه خواهد کرد و ریز بودجه تخصیصی به هر یک از شهرهای استان گلستان را منتشر و اعلام نماید.این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نشریات ورزشی استان حمایت خوبی از ورزشکاران نقاط محروم استان نمی کنند و در مقابل تماشای تمرین پرتاب دیسک جوانان محروم در کمش دفه بدون هیچگونه امکانات در زیر آفتاب سوزان و شرجی زمین خالی فوتبال دل هر انسان منصفی را به درد می آورد.

 

متا سفانه امروزه میل به مهاجرت از دشت ترکمن به گرگان و تهران روزبروز بیشتر می شود. علت اصلی هم در بیکاری مفرط و آب و هوای نامطلوب و بویژه عدم وجود امکانات است.به نظر می رسد مسئولین محترم استانی بایستی دست به کار شوند و بودجه ای در خور و شاءن شهرهای محروم کمش دفه ، بندر ترکمن ، آق قلا ، مراوه دفه و گنبد و کلاله قرار دهند تا آثار فقر و محرومیت که از رژیم منحوس پهلوی به یادگار مانده زدوده شود .

 

انتظار می رفت استاندار محترم با توجه به سیا ستهای دولت عدالت محور و تاکیدات مکرر رییس جمهور محبوب دائما» به شهرهای محروم استا ن سرکشی نمایند و در صحنه ها دیده شوند و عمران و آبادانی و اشتغال را سبب گردند. قطعا» از این پس چنین خواهد شد ولی اگر نشد مردمان مناطق محروم هم از آب گوارای گرگان و هوای مطبوع نهار خوران بدشان نمی آید و شغل هم که درآنجا الی ما شاءا.. زیاد و پول فراوان.

 

یک نکته مهم که باید به بچه های ترکمن متذ کرشد ، این است که ورزش را در حد قهرمانی جهان دنبال کنند .چون درآمد یک قهرمان به شهرشان عمران و آبادانی هم می آورد . پهلوان رضازاده و علی دایی نمونه بارز این موضوع هستند. آنها با تلاش خود نه تنها برای کشورعزیزمان افتخار آفریدند بلکه موجب توسعه و عمران شهرشان اردبیل هم شدند.

 

ارزش اقتصادی یک ورزشکار حرفه ای از یک کارخانه تولیدی هم بیشتر است و باید بدانیم که در این راه تلاش دوچندان لازم است و اراده ای نیرو مند و پولادین.از معلمان ورزش هم انتظار می رود که جانانه کار کنند همچون آنه قره جه ها و فرشادی هادر کمش دفه.

هیچ موقع از آرزو های بزرگ خود دست بر ندارید و عدم توجه و فقر و محرومیت دلسردتان نکند چون اکثر انسانهای بزرگ در چنین محیطی رشد کرده اند و هم اکنون مردمان جهان به آنها می بالند.به قول بزرگی » نیش مگسان پست، اسب اصیل را از حرکت باز نمی دارد.»

 

گروه پژوهشی سایت جمعیت ترکمنهای مقیم تهران

 

 

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, خواندنـیـها از شـهرسـتانهـا

RSS معرفی سایت جدید

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2٬649٬342 hits