بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

درمان خانگی پا و کمر درد

پا درد

 

 

1- بالا بردن پاها بهترين كار پس از بازگشت از محل كار به منزل،راحت نشستن روي صندلي و بالا بردن پاها و ورزش انگشتان پا به منظور رسيدن مجدد خون به آنها است.

2- غوطه ور كردن پاها در آب يك روش مفيدبراي رفع خستگي پاها و باز گرداندن نيرو به آنها،فرو بردن آنها در آب گرمي است كه حاوي 2 قاشق غذا خوري نمك طعام باشد.سپس پاها را با آب سرد آب كشيده وبا يك حوله تميز كنيد وبا يك ژل يا كرم مرطوت كننده ماساژ دهيد.

3- چاي بابونه مؤثر است. اگر روغن ليمو،سروكوهي ويااوكاليبتوس نداريد از دم كرده نعناع بياباني ياچاي بابونه استفاده كنيد.چهار عدد چاي بابونه كيسه اي را در 4.5ليتر آب داغ بريزيد .پاها را در اين آب قرار دهيد و سپس به ترتيب با آب سرد وداغ آب كشي نماييد.

هشدار پزشكي

لازم است در موارد زير حتماً به پزشك مراجعه بفرماييد:

احساس درد در پا و ادامه وتشديد آن بيش از يك روز

 زماني كه پاهايتان چنان ناراحت وآزرده اند كه مجبور مي شويد كفشهايتان را ازپاهايتان در آوريد

 

 

كمردرد

 

 

در اينجا يك قانون فيزيك را يادآور ميشويم كه شايد به ندرت در مورد آن شنيده باشيد.»هر قدر چيزي سنگين تر باشد بيشتر مجبور به حركت دادن آن هستيد.» و قانوني ديگر ميگويد :» هر چيز در دورترين نقطه نسبت به مكان اوليه اش قرار گيرد، بهتر به نظر ميرسد.»

سعي در حركت دادن اجسام سنگين اولين عامل كمر درد ومشكلات آن محسوب ميشود.تلاش در حركت دادن اجسام در اينگونه مواقع باعث مي شود ه خم شويد،زور بزنيد،هل بدهيد وبلند كنيد كه هرگز فكر نميكرديد شدني باشد.اين مسئله اغلب به كمردرد ،كه رهايي از  آن هم هميشه آسان نيست،منجر ميشود.

1 : راه نرويد

دكتر»ادوارد آبراهام» جراح ارتوپد،در اين باره ميگويد:»اگر مي خواهيد لطفي به كمر خود بكنيد در مواقع دردهاي حاد وگرفتگي ها،راه نرويد وقبل از هر چيز استراحت كنيد.در حقيقت به تنها چيزي كه شما نياز داريد، استراحت است.»هرگونه فعاليت جسمي،حتي بلند شدن  از رختخواب به منظور استحمام مي تواند باعث تشديد درد شود.لذا يكي دو روز اول فعاليت هاي خود را به حداقل برسانيد.

2 : حركت شنا انجام دهيد

 

3 : دوچرخه ثابت سوار شويد

 

4 : شنا در آب

 

5 : اين نكته را هرگز فراموش نكنيد

در انجام هر يك از اين ورزش ها يا حركات تبايد از حد معقول ومعمول تجاوز كرد.اگر يك ورزش باعث ضعف يا تشديد درد شد ديگر آن ورزش را انجام ندهيد.

6 : استفاده از يك تكه تخته

قرار دادن يك تكه تخته زير تشك باعث ميشود تخت هنگا م خوابيدن در قسمت مياني فرورفتگي ايجاد نشود.

7 : خوابيدن به پشت

در صورت داشتن كمر درد به روي شكم نخوابيد.بهترين حالت در اين مواقع خوابيدن به پشت است.يك بالش زير سر خود قرار دهيد تاگردنتان كمي بالاتر قرار گيرد.كمر و پشت بايد تقريبأبا تخت تماس داشته باشند و سپس يك بالش نيز زير زانوها قرار دهيد.

هشدار پزشکي

بعضي از كمر دردها نياز به طبابت پزشك دارد:

كمر دردهايي كه بدون علت وناگهاني ايجاد ميشود

كمر دردهايي كه با تب،درد قفسه سينه،تنگي نفس ودردشكم همراهند

يك حمله ناگهاني حاد ه به دنبال آن درد بيش از دو يا سه روز ادامه مي يابد

كمر دردهاي مزمني كه بيش از دو هفته ادامه مي يابد

امدادگران ایران

 

 

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, ارتـپـدی مـفاصـل عـضـلات

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,636,964 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: