بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

غذای مفید و غیر مفید در شب‌ امتحان‌

یك متخصص تغذیه، با بیان این كه مواد حاوی كافئین نظیر قهوه و انواع كولاها محرك مغز بوده و باید از مصرف بی‌رویه آن در ایام امتحانات خودداری شود، گفت: در مقابل زنجبیل با افزایش خون‌رسانی آثار مثبتی در افزایش مقاومت در قبال تنش‌های عصبی و خستگی و نیز افزایش قدرت تمركز ذهنی و كاهش خواب آلودگی دارد.

دكتر سیدضیاء‌الدین مظهری، در گفتگو با ایسنا، ویتامین E را در اكسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیكال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب موثر برشمرد و افزود: از این رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و یا سوپ و خوراكی‌های مختلف توصیه می‌شود.

وی با بیان این كه سلنیوم از مواد معدنی ضدسرطان و خنثی‌كننده آثار سمی فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه است، یادآور شد: این دو فلز از طریق هوای تنفسی، آب آشامیدنی، سبزی و انواع میوه‌ وارد چرخه تغذیه‌ای بشر شده كه تجمع آن آثار سویی را بر عملكرد مغز و اعصاب می‌گذارد.

مظهری، در ادامه توضیح داد: سرب حتی به میزان ناچیز عامل اختلال در امر یادگیری، ایجاد بیش فعالی و كاهش بهره هوشی است و جیوه هم به علت تمایل خاص به بافت مغز، عامل مهمی در بروز افسردگی، خستگی، سردرد، فراموشی واختلال در تمركز به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه، جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات كامل بویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی را حاوی سلنیوم دانست و یادآور شد: سلنیوم از طریق اتصال به فلزات سنگین سرب و جیوه و فلزات سمی نظیر آرسنیك و كادمیم این فلزات را از بدن دفع می‌كند.

وی گروه ویتامین‌های B را در افزایش یادگیری موثر دانست و افزود: گنجانیدن مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها در تغذیه روزمره به علت نقش آن در كاهش عصبانیت، پیشگیری و درمان افسردگی و خستگی توصیه می‌شود.

دكتر مظهری، مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه كدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرنگی، كاهو، هویج، قارچ، انواع میوه و دانه‌ها و مغزهای روغنی را به عنوان منابع ویتامین B یاد كرد.

این متخصص تغذیه، با تاكید بر ضرورت وجود ۱۶ ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی روزمره گفت: اما مواد معدنی چون كلسیم، منیزیم، آهن، روی و سلنیوم نقش كلیدی‌تری دارند. از اثرات مفید آنها افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد قوی است. به گفته وی، گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه‌زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس‌دار حاوی این مواد معدنی هستند.

دكتر مظهری، با توصیه به دانش آموزان و داوطلبان كنكور مبنی بركاهش مصرف همبرگر، سوسیس، كالباس، كله‌پاچه و مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع نشده دارای فرم ترانس گفت: استفاده مناسب مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ نظیر ماهی، روغن‌های سویا، كنجد، تخم كتان یا بذرك و گردو یا خود آنها الزامی است.  

   روزنامه جام‌جم 

 

 

Advertisements

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, بدون دسته بندی, تـغـذیـه, جوانان و نوجوانان, روانـشناسی و خـانـواده

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,602,303 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: