بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

روش جديد درمان سالك توسط پژوهشگر تركمن

در سال هاي گذشته بيماري سالك با روش شيميايي درمان مي شد كه با عوارض جانبي همراه بود. در اين خصوص بعضي از مادر بزرگ ها و پدر بزرگ هاي ما نشانه اي از بيماري سالك را از دوران جواني به يادگار دارند كه اين اثر باقيمانده بيماري سالك مي باشد. بيماري سالك از طريق پشه به انسان منتقل مي شود و اغلب در روستاها ديده مي شود.

 

با اين توضيح مختصر در خدمت اين پژوهشگر تركمن هستيم و از او مي خواهيم ضمن معرفي خود درباره روش جديد درمان سالك بيشتر توضيح بدهد؟

من اوغل نياز جرجاني، ساكن روستاي چن سولي، آق قلا و متولد 1359 هستم.

 

من بعد از گرفتن ديپلم در رشته علوم آزمايشگاهي دوره هاي كارداني و كارشناسي را در ساري گذراندم و سپس براي دوره كارشناسي ارشد وارد دانشگاه تربيت مدرس تهران شدم و در رشته انگل شناسي ادامه تحصيل دادم.  در رشته دكتراي انگل شناسي در همان دانشگاه قبول شدم . من در روستاي خودم شاهد اثرات بيماري سالك بر چهره برخي از افراد روستايي بودم كه اين اثر خصوصا در چهره يك زن و يا دختر روستايي بسيار نازيبا بود. موقعيتي در دانشگاه برايم فراهم شد تا با كمك استادان خود در اين زمينه به پژوهش بپردازم. من با كمك استاد راهنمايم، خانم فاطمه غفاري، درباره درمان بيماري سالك مطالعه و كار كردم. در اين مورد شيوه هاي گذشته را مطالعه كردم كه درمان اين نوع بيماري اغلب با داروهاي شيميايي انجام مي شد كه همواره با عوارض جانبي همراه بود يا روش سرما درماني و كورتاژ و با استفاده از الكتريسته انجام مي شد كه جاي زخم به طور بدشكل در بدن بيمار باقي مي ماند و گاهي بيماري عود مي كرد و خطر آفرين مي شد.

 

شما براي درمان، چه روشي را يافته ايد؟

روشي كه من به آن دست يافتم اولا خطر عود ندارد و ثانيا اثري از زخم روي بدن باقي نمي ماند و بيمار با چهار جلسه مداوا در مدت يكماه بهبود مي يابد. اين روش را در اصطلاح علمي » فتوديناميك تراپي» (PDT) مي گويند.

 

لطفا بيشتر توضيح بدهيد. كارتان را چطور شروع كرديد؟

ما به منظور انجام اين طرح 5 نفر را كه مجموعا 7 زخم از نوع روستايي داشتند و از ايجاد زخمشان بيشتر از 3 ماه نگذشته بود و قبلا هم هيچ روش درماني براي بهبود زخمشان استفاده نكرده بودند. انتخاب كرديم. زخم هاي بيمار هفته اي يك بار به مدت 4 هفته به وسيله نور مريي قرمز رنگ در محدوده طول موج 570 – 660 نانومتر (nm) با انرژي 100 ژول بر سانتي متر و به مدت 20 تا 21 دقيقه هر زخم تابانده شد و قبل از آن كرم 5 گرمي (ALA) – آمينو لووليتيك اسيد استفاده شد و بالاخره همه بيماران مداوا شدند.

 

آيا مقاله خودتان را به مجامع علمي بين اللمي فرستاديد؟

بله اين روش درمان و نتايج آن به مجله WHO يك نشريه علمي در شرق مديترانه در مصر است فرستاده شد. در واقع WHO يك مركز علمي بين اللمي است كه شعبه اي از آن در مصر فعاليت مي كند. آنان مقاله مرا تاييد و چاپ كردند.همچنين اين مقاله به نهمين كنگره بين اللمي انگل شناسي كه در سال 2004 در اسپانيا برگزار شد ارسال و در نشريه آنان چاپ شد.

 

آيا در روش درمان كه اولين بار در ايران صورت مي گيرد در مجامع علمي ايران و جهان به ثبت رسيده است؟

خير، من تا به حال به علت كار زياد و تحقيقات فرصت ثبت كردن نداشتم و حالا كه در رشته دكترا قبول شده ام، براي ثبت آن تلاش خواهم كرد.

 

آيا به فكر ايجاد كلينيك و به طور كلي تجاري شدن اين روش اقدام كرده ايد؟

خير، كاري كه من انجام دادم صرفا يك كار تحقيقاتي بود و هنوز جنبه تجاري به خود نگرفته. با اين روش مي توان زخم هاي گذشته را هم از بين برد و من دلم مي خواهد روزي اين روش وارد بازار شود و بيماران با اين روش درمان شوند و بدون شك براي عملي شدن اين كار سرمايه گذاري لازم است و من يك دختر روستايي هستم و پدرم معلم بازنشسته است و براي اين كار سرمايه ندارد. من آرزو مي كنم كه روزي در كلينيك خود بنشينم و اين نوع بيماران را معالجه كنم.

 

آيا تا به حال افرادي براي معالجه به شما مراجعه كرده اند؟

تعدادي از بيماران از نتيجه كارم مطلع شده و به دانشگاه مراجعه كرده بودند كه متاسفانه من كلينك و بيمارستان براي استقرار خود نداشتم و در نتيجه قبول نكردم.

 

به عنوان آخرين سئوال، چه برنامه اي براي آينده خود داريد؟

مي خواهم در دوره دكترا با كمك استادان، تحقيقاتم را ادامه بدهم تا بلكه براي كشورم افتخاري كسب نمايم و بتوانم ريشه بيماري سالك را از بين ببرم و كسي اثري از اين بيماري در بدن خود نداشته باشد. من به كارم اطمينان دارم و با توكل بر خدا قطعا موفق خواهد شد.

 

 

مصاحبه از خانم آلتين جرجاني خبرنگار نشريه اقتصاد گلستان

 

 

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, امراض بين انسان و حيوان - انگل, خواندنـیـها از شـهرسـتانهـا

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,607,603 hits
