بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

غذاهای ضد سرطان را بشناسیم

توصيه امسال سازمان بهداشت جهاني براي سلامت تغذيه قراردادن يك ظرف پر از سبزي روي سفره در هر وعده غذايي بود. بررسي‌ها نشان داده‌اند در افرادي كه از نظر ژنتيكي مستعد بروز سرطان روده بزرگ هستند، مصرف مواد فيبري از رشد و تغيير پوليپ‌هاي روده‌اي جلوگيري مي‌كند.

يك مطالعه بر روي كساني كه مستعد بروز سرطان روده بوده‌اند و نشانه‌هايي از تغييرات سلولي را در بافت پوششي روده داشته‌اند نشان داد، مصرف روزانه سيزده گرم سبوس گندم به مدت 8 هفته از روند رشد و تغييرات بدخيمي ‌در سلول‌هاي روده مي‌كاهد. علاوه بر اين مصرف غذاهاي فيبري باعث كاهش بروز سرطان سينه مي‌شود. زيرا مواد حاصل از تركيبات فيبري مي‌تواند در رقابت با جذب استروژن مانع جذب اين هورمون در سلول‌هاي پستاني شود كه در نتيجه از خطر سرطان‌زايي استروژن كاسته مي‌شود.

 

متخصصان علم تغذيه مصرف روزانه حداقل 25 گرم مواد فيبري را توصيه مي‌كنند. از بهترين منابع مواد فيبري كه داراي خواص ضد سرطان هستند مي‌توان به: سبوس، گندم،‌ لوبيا قرمز، لوبيا سفيد، آرد كامل گندم، حبوبات، نخود، عدس، نان‌هاي سبوس دار، آلو و …. اشاره مي‌شود. هر كسي مي‌تواند با تغيير اندكي در رژيم غذايي بدون تحميل هزينه‌هاي بالا باعث افزايش مواد فيبري در رژيم غذايي خود شود.

 

براي مثال سعي كنيد توصيه‌هاي زير را به كار ببريد:

 

1 – همواره از نان‌هاي تهيه شده از گندم سبوس‌دار به جاي نان‌هاي تهيه شده از آرد سفيد استفاده كنيد.

 

2 ـ مصرف سبزي‌ها به ويژه انواع سبزي‌هاي تازه را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهيد.

 

3 – مصرف يك ظرف سالاد تهيه شده از سبزي‌هاي فصل در هر وعده غذايي توصيه مي‌شود.

 

 

4 ـ مصرف مواد غلات بو داده شده همراه با شير در صبحانه.

 

5 ـ مصرف خشكبار مانند: توت خشك، انجير خشك، و كشمش به جاي تنقلات صنعتي و شكلات.

 

6 ـ مصرف سير، پياز و گوجه‌فرنگي تازه در وعده‌هاي مختلف غذايي.

 

نكته:‌

 

بعضي از متخصصان علم تغذيه معتقدند كه مصرف روزانه يك سيب با پوست، خطر ابتلا به سرطان روده را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد. زيرا سيب علاوه بر داشتن مواد فيبري، داراي ماده پكتين در پوست خود است. اين ماده به وسيله باكتري‌هاي روده تخمير مي‌شود و اسيدهاي چرب با زنجيره كوتاه توليد مي‌كند. اين اسيدها از رشد باكتري‌هاي آسيب رسان در روده جلوگيري مي‌كنند. اين مواد همچنين با حمايت از سلول‌هاي پوششي ديواره روده‌ها، آن‌ها را در برابر تغييرات بدخيمي‌و سرطان محافظت مي‌كنند.

 

نتيجه صدها مطالعه نشان دهنده ارتباط مستقيم كاهش ابتلا به انواع سرطان با مصرف ميوه و سبزي‌هاي تازه است. همچنين مصرف ميوه و سبزي باعث كاهش تمايل افراد نسبت به مصرف مواد پرچرب مي‌شود كه اين امر خود خطر بروز سرطان را مي‌كاهد.

 

در ميان سبزي‌ها، خانواده چليپاييان (تره‌تيزك يا شاهي) داراي بيشترين اثر ضد سرطاني هستند. از انواع سبزي‌هاي معروف اين خانواده مي‌توان به: انواع كلم، كاهو، كلم پيچ، اسفناج و غيره اشاره كرد. برخي از محققان اعلام كرده‌اند كه مصرف سبزي متعلق به خانواده چليپاييان ميتواند خطر بروز سرطان سينه و روده بزرگ را تا 40 درصد كاهش دهد. بر اين اساس مصرف يك ظرف بزرگ سالاد در وعده‌هاي اصلي غذا (ناهار يا شام) ترجيحا بدون استفاده از سس را توصيه مي‌كنند. بهتر است به جاي استفاده از سس از روغن زيتون يا يك قاشق غذاخوري روغن مايع استفاده شود. در نظر داشته باشيد گياهاني كه داراي برگ‌هاي سبز تيره هستند مانند اسفناج (به جاي كاهو ) براي انتخاب برتري دارند. از سبزي‌هاي مفيد ديگر، مي‌توان به كلم بروكلي، گوجه‌فرنگي، فلفل قرمز و لوبيا سبز اشاره كرد. افزودن كمي‌پودر سير به سالاد رژيم ضد سرطاني را كامل مي‌كند.

 

بررسي‌هاي نشان داده است كه وقتي تركيبات آنتي اكسيدان (مواد ضد سرطان) مانند ويتامينC و E و بتاكاروتن با همديگر مصرف شوند، داراي اثرات بيشتري هستند. به اين دليل مصرف توام ميوه و سبزي در سالاد باعث تقويت اثرات ضد سرطاني تركيبات موجود در آن‌ها مي‌شود. به ياد داشته باشيد كه ليكوپن موجود در گوجه‌فرنگي يك تركيب ضد سرطاني مهم است.

 

دکتر سعيد مرتضوی

world-news.org

 

 

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, تـومـورهـای خـوش و بـد خـیـم, تـغـذیـه

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,636,536 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: