بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

خانومهای خانه دار در خطرند

کمردرد، بيرون‌زدگي ديسک بين مهره‌اي و نشانگان تونل کارپال، بيماري‌هايي هستند که مي‌توانند در اثر انجام کارهاي خانه مانند بلند کردن اجسام سنگين به شکل نامناسب، خرد کردن سبزي‌، گردگيري و خياطي ايجاد شوند. شما چقدر به حالت و وضعيت‌ بدن‌تان هنگام انجام کارهاي روزمره در خانه توجه داريد؟ بعضي‌ها فکر مي‌کنند رعايت اصول بهداشتي فقط مربوط به محل کار است و خانه محل استراحت است و مي‌توانند هرطور که دوست دارند کارهاي خانه را انجام دهند يا جلوي تلويزيون لم بدهند و ساعت‌ها برنامه‌هاي تلويزيون را تماشا کنند و هيچ آسيبي هم نبينند.

ارگونومي، علم متناسب کردن کار با انسان، فقط مربوط به کارهايي که در ساعات حضور در محل کار انجام مي‌دهيد نيست و اصولي دارد که افراد در خانه و در زمان انجام کارهاي عادي روزمره‌شان هم مي‌توانند آنها را رعايت کنند. اگر بخواهيد ارگونومي را به شکل آسان در خانه تمرين کنيد، پيشنهادهاي زير مي‌توانند به شما کمک کنند.

هنگام انجام کارهاي خانه توجه‌ داشته باشيد بدن‌تان در وضعيت مناسب قرار بگيرد. اين کار براي پيشگيري از بيماري‌هاي اسکلتي و عضلاني لازم و ضروري است. به همين خاطر بهتر است به حالت‌هاي صحيح بدن توجه کنيد و سعي کنيد اين حالات را تمرين کنيد. کمر و گردن از اعضايي هستند که در اثر انجام کارهاي عادي در خانه و در اثر انجام حرکات و چرخش‌هاي نادرست، سريع دچار آسيب مي‌شوند.

4 مثال خانگي

1 هنگامي که داريد به گل و گياه‌هاي خانگي‌تان رسيدگي مي‌کنيد، ظرف مي‌شوييد يا گردگيري مي‌کنيد، ممکن است بدن‌تان را به شکل نادرست خم کنيد. همين خم شدن و چرخش‌هاي نادرست ممکن است به بدن‌تان آسيب برساند. سعي کنيد به جاي اينکه گردن‌تان را به سمت جلو خم کنيد، در حالي که زانوهايتان را کمي خم مي‌کنيد از ناحيه کمر، کمي به سمت جلو خم شويد. براي پيشگيري از درد پشت هم سعي کنيد گردن و سرتان هميشه در يک راستا قرار بگيرد.

2 شما ممکن است هنگام انجام کارهاي خانه اشيا و اجسام سنگين را جا به جا کنيد. هنگام بلند کردن بار، پاهايتان را خم کنيد و به حالت نشسته يا زانو زده بار را بلند کنيد، بلند کردن بار با پاهاي صاف و کمر خميده صحيح نيست. درضمن هر وقت احساس کرديد بلند کردن جسمي براي شما سنگين است از ديگران کمک بگيريد.

3 اغلب افراد، وقتي ساعت کاري‌شان تمام مي‌شود و به خانه مي‌آيند ديگر نگران وضعيت بدن‌شان نيستند و ممکن است در خانه روي مبل لم بدهند يا موقع تماشاي تلويزيون ساعت‌ها طوري بنشينند که به بدنشان آسيب برسد يا هنگام غذا خوردن و مطالعه و يا کار با کامپيوتر شخصي‌ سرشان را به سمت جلو خم کنند. همين حالات موجب آسيب رساندن به گردن و ايجاد درد در ناحيه گردن مي‌شود. براي پيشگيري از درد گردن کافي است گوش‌هايتان درامتداد شانه‌هايتان باشد و سر و گردن‌تان در يک راستا قرار بگيرد.

4 بعضي عادت دارند هر روز چند ساعت يا حتي چند دقيقه روزنامه، مجلات و کتاب‌هاي مورد علاقه‌شان را مطالعه کنند. براي اينکه اين عادت خوب به سلامت شما آسيب نرساند، بهتر است به جاي اينکه سرتان را به سمت کتاب خم کنيد کتاب را جلوي چشم‌هايتان بياوريد. براي اين کار مي‌توانيد، يک بالش روي پاها و زير آرنج‌تان بگذاريد و سپس کتاب را در دست بگيريد. بهتر است هنگام مطالعه به جاي حرکت دادن سر و گردن، سرتان را ثابت نگه داريد و چشم‌هايتان را حرکت دهيد.

 

ارگونومي در خواب

گاهي وقت‏ها خوابيدن به حالت‌هاي نامناسب سبب مي‌شود به مفاصل و عضلات فشار اضافه وارد شود، در حالي که خوابيدن بايد موجب رفع خستگي و استراحت بدن شود. براي اينکه هنگام خواب به مفصل‌هايتان آسيب نرسد توصيه و پيشنهادهاي زير مي‌تواند مفيد باشد:

• اگر به پشت مي‌خوابيد، براي راحتي پاها يک بالش زير زانوهايتان قرار دهيد.

• اگر به پهلو مي‌خوابيد يک بالش بين زانوها و يکي بين بازوهاي‌تان قرار دهيد تا به پشت‌تان فشار نيايد.

• از چند بالش يا بالش‌هاي بزرگ و زياد پر شده استفاده نکنيد. بالا بودن سر از سطح شانه‌ها هنگام خواب سبب ايجاد آسيب و فشار به ناحيه سر و گردن مي‌شود. بهتر است از بالش‌هايي که فقط گودي گردن را پر مي‌کنند، استفاده کنيد.

منبع : هفته نامه سلامت

 

 

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, ارتـپـدی مـفاصـل عـضـلات, زنـان و زایـمـان

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,820 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: