بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

کنترل وزن کودکان

نسل امروزي کودکان، نسبت به گذشته چاق‌تر و فربه‌ترند. به اين جهت پدر و مادر بايد حتماً نسبت به ايشان توجه فراوان نمايند. استفاده از انواع و اقسام خوردني‌هاي شکم پرکن و بي خاصيت مانند نوشابه‌ها، پفک‌ها، چيپس‌ها موجب شده است تا کودکان، چاق‌تر از گذشته شوند. تازه، اين وقتي است که از انواع شکلات‌ها، آب‌نبات‌ها، بستني‌ها و … سخن به ميان نياوريم.

 

 

            مي‌گويند آمريکا کشور آمار است و به انواع آمار براي برنامه ريزي آينده‌ي کشور ارزش داده مي‌شود. برحسب آمار موجود، 14% کودکان بالاي 6 سال سن چاق هستند. تا چند دهه‌ي پيش مسأله‌ي چاقي اهميتي‌نداشت زيرا انسان آنچنان از وسايل نقليه‌ي موتوري استفاده نمي‌کرد و براي تأمين غذاي  خود از غذاهاي آماده‌ سود نمي‌برد.اما استفاده از غذاهاي آماده و اغذيه‌ي شيميايي، نحوه‌ي‌ متابوليسم (سوخت و ساز) وساختار ياخته‌هاي آدمي را تغيير داده است. به همين جهت هم هست که بيش از گذشته، بيماري‌هاي ناشي از ضعف دستگاه دفاعي و مشکلات گوارشي ديده مي‌شود.

 

            تازه، اين آغاز راه است. تبليغ‌هاي تجارتي درباره‌ي خوردني‌ها که به صورت همه‌گير در راديو، تلويزيون و مطبوعات ديده مي‌شود، تمامي کودکان را هدف گرفته‌اند، کودکاني که بايد از غذاهايي استفاده کنند که به آنها افزودني‌هاي متنوع اضافه شده تا رنگ خوب، بوي خوب و طعم خوب داشته باشند و کودک را به خود جذب کنند، در حالي که اين خوردني‌ها سرشار از چربي، نمک، قند و کالري است و متأسفانه بسياري از کودکان به مصرف بيش از حد اين خوردني‌هاي مضر عادت کرده‌اند.

 

در مدارس نيز، به مسأله‌ي ورزش آن چنانکه بايد اهميت داده نمي‌شود و به جاي آن، اغذيه‌‌ي فاقد مواد مغذي عرضه مي‌شود به اين جهت بسياري از کودکان به علت مصرف اين تنقلات و ورزش نکردن چاق‌تر مي‌شوند. عصر ارتباط از راه دور نيز براي کودکان، کامپيوتر، تلويزيون، بازي‌هاي ويديويي و بازيهاي بسيارديگري به ارمغان آورده است که تحرک را از کودک مي‌گيرند. گفته شده است که کودکان امروزي نسبت به کودکان نسل گذشته کمتر ورزش مي‌کنند و کمتر به بازي‌هاي بيرون از منزل اقدام مي‌نمايند.

 

            ساعات ورزش و فعاليت‌هاي فوق برنامه‌ هم عملاً در مدارس به ساعات وقت کشي‌ يا مطالعه‌ي دروس ديگر تبديل شده است. به اين ترتيب، کودکان بايد بهاي اين تغييرات را بپردازند.کمبود امکانات ورزشي نيز  سبب شده است که در کودکان آمادگي جسماني وجود نداشته باشد. بسياري از بچه‌هاي 6 تا 12ساله، حتي نمي‌توانند انگشتان دست خود را به انگشتان پا برسانند. سرعت دويدن کودکان امروزي نيز نسبت به بچه‌هاي نسل قبل، کاهش بسيار يافته است.

 

            با يک حساب سرانگشتي مي‌توان دريافت که بسياري از کودکان، 24 ساعت در هفته به تماشاي تلويزيون مي‌نشينند. بنابراين، اين کودکان تا سنين دبيرستان، مدت 3 سال از زندگي خود را پاي تلويزيون مي‌نشينند. آنچه که خطرناکتر است آنکه، امروزه گفته مي‌شود بايد رد پاي بيماريهاي قلب بزرگسالان را در اوايل کودکي جستجوکرد. پزشکان آمريکايي کشف کرده‌اند که مي‌توان رسوبات چربي را در رگهاي تاجي (رگهاي خون رساننده به خود قلب) بسياري از نوجوانان مشاهده کرد. کودکان امروزي از تنقلات استفاده مي‌کنند. براي تظاهر رفتار خوب در کودکان يا نخوردن غذا به عنوان تنبيه از همان سنين اوليه وسيله‌ي تنبيهي و پاداشي، همين تنقلات است. به اين جهت همچنانکه کودک رشد مي‌کند، اين چرخه‌ي شيطاني تنبيه و پاداش با تنقلات ادامه مي‌يابد. بعد از آن هم کودک رشد يافته با تهيه‌ي انواع و اقسام تنقلات شور، شيرين، چرب، انواع و اقسام نوشابه‌هاي غير الکلي و نيز مصرف فرآورده‌هاي گوشتي اندوده به نيترات، اين چرخه را ادامه مي‌دهد.

 

کودکان چاق، زودتر به بيماري‌هاي مختلف دچار مي‌شوند. اين کودکان، اعتماد به نفس کمتري دارند و نسبت به همسالان خود بيشتر دچار افسردگي شده و توسط گروه همسالان طرد مي‌شوند. بهترين راه حفظ تندرستي کودکان  آن است که پدر و مادر هرچه زودتر مشکل افزايش وزن کودک را درکنترل و زير نظر بگيرند. وقتي ضمن رشد کودک چاق مي‌شود، در دوره‌ي بزرگسالي، احتمال چاق بودنش دو برابر مي‌گردد. اما متأسفانه از رژيم‌هاي غذايي آنچناني که به صورت برنامه‌هاي تنظيم شده تجويز مي‌شود نه تنها راه حل مشکل کودکان نيست بلکه براي بزرگسالان نيز کاربرد ندارد. در برنامه‌ي کنترل وزن فقط بايد به تندرستي فکر کرد و به جاي فکر به لاغري بايد به فکر برخورداري از بدن متناسب بود. کودکان براي سلامتي خود به غذاهاي سرشار از مواد معدني، اغذيه‌ي انرژي‌زاي غني ‌از الياف و براي رشد به غذاهاي سرشار از پروتئين نياز دارند.

 

            ابتداي برنامه‌ي‌ کنترل وزن کودک بايد با يک دوره‌ي سبک سم‌زدايي آغاز گردد. کودکي که دچار افزايش وزن است معمولاً به علت مصرف اغذيه‌ي‌ شيميايي فراوان داراي بار اضافي مواد سمي است. استفاده از روش سم‌زدايي موجب مي‌شود تا ترکيب شيميايي بدن متناسب گردد. در اين مورد بايد از يک روش 3 روزه‌ي سم‌زدايي استفاده کرد. دراين دوره کودک را بايد از مصرف اغذيه‌ي  پردازش شده، تنقلات، گوشتهاي قرمز و لبنيات منع کرد ولي مي‌توان از ماست استفاده نمود به اين ترتيب:

 

·        پس از بيدار شدن:

 

آب ليموترش تازه مخلوط با يک کاسه‌ي کوچک ماست (به جاي ماست مي‌توان از يک قاشق چاي خوري اسيدوفيلوس استفاده کرد) يا يک ليوان آب ليموشيرين و آب مخلوط با عسل. در اروپا و آمريکا به جاي عسل از شربت افرا استفاده مي‌شود.

·        صبحانه:

 

استفاده از ميوه‌ي تازه مانند سيب، پرتقال، گلابي (همچنين مي‌توان از پاپايا و آناناس استفاده نمود). ماست وانيل‌دار يا شير سويا در صورت تمايل.

 

·        وسط روز:

 

آب هويج تازه همراه دو قرص ويتامين C براي خنثي کردن سموم بدن.

 

·        ناهار:

 

يک کاسه ماست به همراه سبزي‌هاي خام و سبز يا سالاد سبزي‌هاي تازه با ليمو، روغن زيتون و ماست (به صورت سس)

 

·        بعد ازظهر:

 

استفاده از چاي گياهي مثل نعناع و يا شيرين بيان

 

·        شام:

 

سالاد فصل، هويج، کيوي ، کاهو و ساير منابع غني از ويتامين A و يا يک فنجان سوپ ميزو

 

·        پيش ازخواب:

 

استفاده از چاي گياهي آرام بخش مثل چاي بابونه که به همراه دو قرص ويتامينC  مصرف مي‌شود يا يک فنجان آبگوشت ميزو به منظور تقويت.

 

            بعد از اجراي اين رژيم‌ 3 روزه، مي‌توان از يک رژيم‌ سالم استفاده نمود. کليد کاهش وزن کودکان، صبحانه است. استفاده از غذاهاي سرشار از الياف در صبحانه کالري مصرفي را تا 200 کالري کاهش مي‌دهد و کودک را تا وقت ناهار نگاه مي‌دارد. در رژيم‌غذايي از گياهان تازه و غذاهاي سرشار از آنزيم‌ استفاده کنيد. بسياري از رژيم‌هاي غذايي امروزي کارآمد نيستند زيرا شامل اغذيه‌يي مي‌شوند که با دستگاه‌هاي مايکروويو تهيه شده است. استفاده از اين دستگاهها براي تهيه‌ي غذا موجب از بين رفتن آنزيم‌هاي غذايي مي‌گردد. اغذيه‌ي فاقد آنزيم‌ به بروز فاصله‌هاي تغذيه‌يي درکودکان منتهي مي‌شود. بعضي از خبرگان معتقدند که اگر تمامي مواد غذايي انسان با استفاده از دستگاه‌هاي مايکروويو تهيه شود، انسان مي‌ميرد. در بعضي کودکان، مصرف اين‌گونه غذاها موجب افزايش وزن و يبوست مي‌شود. اين مشکل در کودکاني بروز مي‌کند که مقدار زيادي مواد لبني مانند شير، پنير و بستني مصرف مي‌کنند. در 20% کودکان سفيد پوست و 80 درصد کودکان سياه پوست، لاکتاز توليد نمي‌شود. اين آنزيم براي گواردن و هضم شير ضرورت دارد.

 

در پايان دو دستور غذايي براي کمبود اين آنزيم را شرح مي‌دهيم.

 

1-                  نوشابه‌ سبز:

 

اين نوشابه‌ را با آب ميوه‌گيري تهيه مي‌کنند. براي اين کار هر يک از سبزي‌هايي را انتخاب کنيد که فرزندتان دوست دارد از جمله اسفناج، کاهو، به اين مخلوط آب هويج و جوانه بيفزاييد. مي‌توانيد از سبزي‌هاي ديگر مانند خيار، کرفس و گوجه فرنگي هم استفاده کنيد اما پيش از مصرف بايد اين آب سبزي را شيرين کنيد.

 

2-                  ميوه‌هاي آرام بخش و انرژي‌زا:

 

از ميوه‌هاي تازه استفاده کنيد. يک موز و يک پرتقال را مخلوط کرده و روي آن آب سيب بريزيد تا يک ليوان پرشود. همچنين به جاي ميوه‌هاي فوق مي‌توانيد از نصف پاپايا يا يک چهارم آناناس تازه استفاده نمائيد.

 

 

 

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, اطـفـال

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,592,029 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: