بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

اثر سفوروکسيم در سينوزيت حاد باکتريال

دکتر ندا پيمان  

سينوزيت حاد يا التهاب ساختارهاي مجاور بيني با علائمي همچون تب، احتقان بيني، سردرد، سرفه، ترشحات چرکي بيني و تغييراتي در عکس راديوگرافي خود را نشان مي‌دهد. عفونت باکتريال دستگاه تنفسي فوقاني يکي از علل سينوزيت حاد مي‌باشد. استرپتوکک پنومونيه، هموفيلوس آنفلوانزا و موراکسلا کاتاراليس پاتوژن‌هاي شايع ايجاد کننده‌ي سينوزيت باکتريال هستند که برخي از اين ميکروارگانيسم‌ها توانايي توليد بتالاکتاماز را دارا مي‌باشند. لذا جهت درمان سينوزيت حاد باکتريال بايد از آنتي‌بيوتيک‌هاي وسيع‌الطيف با فعاليت عليه ميکروارگانيسم‌هاي مولد بتالاکتاماز استفاده کرد.

 

 

          سفوروکسيم اکستيل، سفالوسپورين نسل دوم، نفوذ بالايي به سينوس‌ها داشته و به آنزيم بتا لاکتاماز نيز مقاوم مي‌باشد. اين دارو باکتري‌هاي شايع مولد بتالاکتاماز را از بين مي‌برد. آموکسي سيلين/ کلاولانيک نيز آنتي‌بيوتيکي موثر عليه ميکروارگانيسم‌هاي مولد بتالاکتاماز مي‌باشد. هر دو دارو جهت درمان سينوزيت حاد باکتريال در بزرگسالان کاربرد دارند.

 

          هدف از اين تحقيق مقايسه‌ي کارايي و تحمل به دو داروي سفوروکسيم اکستيل و آموکسي سيلين/ کلاولانيک در بيماران مبتلا به سينوزيت حاد باکتريال ماگزيلاري بود و بررسي به صورت تصادفي، چند مرکزه و دو سوناآگاه randomized, multicenter and double-masked study انجام شد.

 

          در اين آزمون 263 بيمار مبتلا به سينوزيت حاد باکتريال انتخاب شده و به دو گروه تقسيم شدند. گروه اول به تعداد 132 نفر سفوروکسيم اکستيل 250 ميلي‌گرم دو بار در روز و گروه دوم به تعداد 131 نفر آموکسي سيلين/ کلاولانيک  125/500ميلي‌گرم (625 ميلي‌گرم) سه بار در روز دريافت کردند. سپس بيماران در طي درمان و بعد از اتمام درمان بررسي شدند. ميزان بهبود علائم در هر دو گروه يکسان بود. با اين حال ماندگاري علائم در مصرف‌کنندگان آموکسي سيلين/ کلاولانيک کمي بيشتر از گروه اول بود که از لحاظ آماري معني دار نمي‌باشد. همچنين راديوگرافي از سينوس‌ها ميزان بهبودي بيشتري را در گروه سفوروکسيم نشان داد.

 

          ميزان بروز عوارض جانبي نيز در دو گروه بررسي شد. 17% از بيماران گروه سفوروکسيم و 29% از بيماران گروه آموکسي سيلين/ کلاولانيک عوارض دارويي را نشان دادند. نسبت بروز عوارض گوارشي در گروه سفوروکسيم به آموکسي سيلين/ کلاولانيک 11% به 23%، اسهال 6% به 19% و تهوع صفر درصد به 5% بود. دو بيمار در گروه سفوروکسيم و هشت بيمار در گروه آموکسي سيلين/ کلاولانيک به دليل عدم تحمل عوارض دارويي از درمان کناره‌گيري کردند.

 

 

 

نتيجه‌گيري:

 

          نتايج اين بررسي نشان داد که کارايي مصرف سفوروکسيم اکستيل 250 ميلي‌گرم، دو بار در روز و آموکسي سيلين/کلاولانيک 125/500 ميلي‌گرم (625 ميلي‌گرم) سه بار در روز در يک دوره‌ي ده روزه، در درمان سينوزيت حاد باکتريال ماگزيلاري يکسان مي‌باشد. همچنين نتايج نشان داد که درمان با آموکسي سيلين/ کلاولانيک با درصد بيشتري از عوارض جانبي همراه مي‌باشد.

 

          در کل نتيجه‌گيري مي‌شود که سفوروکسيم، دارويي با ميزان تحمل بالا و درماني موثر در بيماران مبتلا به سينوزيت حاد باکتريال مي‌باشد. فعاليت ضدميکروبي وسيع‌الطيف سفوروکسيم شامل فعاليت بالاي آن عليه پاتوژن‌هاي شايع‌کننده‌ي اين بيماري و مقاومت آن به بتا لاکتاماز، اين دارو را درماني موثر جهت سينوزيت حاد باکتريال ماگزيلاري ساخته است.

 

          داروي سفوروکسيم تحت نام تجاري اکسي‌روکسيم و با فرم‌هاي دارويي قرص (125،250  و 500 ميلي‌گرم) و ويال تزريقي (750 و 1500 ميلي‌گرم) توسط شرکت داروسازي اکسير توليد و به بازار عرضه مي‌گردد

 

 

دسته‌بندی شده در: گـوش حـلـق بـیـنـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, دارو شـنـاسـی

2 Responses

  1. علی.ک می‌گه:

    با سلام خدمت خانم دکتر محترم اتفاقا من چندی قبل چنان سرما خورده بودم که تمام سینوسهام التهاب کرده بود و چرک زیادی کرده بود و گلوم هم زیاد چرک کرده بود دکتر معاینه کرد و نظرش این بود که دیر
    مراجعه کردم البته من بهش گفتم که پنی سیلین ننویسه چون کاری از پیش نمی بره گفتم جنتامایسین بنویسه
    ضد حساسیت اما گفت کار از کار گذشته من قبلا سرما میخوردم سرفه شدید چرک زیاد با زدن جنتامایسین
    خوب میشدم داروی که تجویز کرد کوثر/کو-اموکسیکلاو625 و رازو تئوفیلین جی و 3تا امپول زاکو-سفتر یا کسون1گرم برا تجویز کرد این دارو را که مصرف میکنم بهتر شدم اما قبلش تا دیروز ته گلوم درد میکرد
    یعنی نمی تونستم اب دهنم را غورت بدم دستتو توی مربا یا عسل میزنی بعد به هم میچسبه با مشکل از هم باز میکنی همان طور گلوم با مشکل از هم باز میشد همراه با دردانگار زبونم به گلوم میچسبید اما امروز احساس بهتری دارم یه کم رطوبت داره و نسبت به چند روز گذشته چرک و جراحت کمتری از بینیم بیرون میاد فکر میکنم بهتر شدم اما امروز که مطالب شما را دیدم یه کم احساس نگرانی کردم از این قرص اموکسی کلاو میترسم که عوارض بدی روی بدن من داشته باشه چون من نسبت به این بیماری سرما خوردگی سابقه بدی هم دارم تقریبا از دوران کودکی همراه من بوده ناراحت هستم
    لطفا نظرتونو برام ایمیل کنید با این که میدونم وقت این کار را نداریداما خوشحال میشم اگه جواب بدین با نهایت تشکر علی.ک از تهران

  2. عليرضاعليرضايي می‌گه:

    باسلام
    من مدت 9 سال است كه سينوزيت دارم وهميشه گلويم خلط دارد. هركاركرده ام وپيش هردكتري كه رفته ام فايده نداشته است .اگرراهي درجهت ازبين بردن خلط سينه مي شناسيدلطفامراراهنمايي بفرماييد.
    متشكرم(درصورت امكان برايم ايميل كنيد)

پاسخی بگذارید

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,870 hits
