بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

پیشگیری از حملات آسمی

سئوال :asthma

 

آقای دکتر عبدالوهاب حاجی سردار – چهار سالی است که دچار آسم شده ام . من مطالب زیادی را در مورد آسم مطالعه کرده ام  ، اما نظر شما را در مورد دو مسئله در باره آسم میخواستم بدانم . مورد اول : چگونه بدانم که من بیماریم را کاملا تحت کنترلم دارم . مورد دوم : محرکهای بیماری من کدامند .

جواب : 

آسم  Asthma  واژه یونانی به معنی تنگی نفس است . در این بیماری مزمن به علت تورم لوله های تنفسی ، در بیمار تنگی نفس بروز میکند و تنگی نفس در صورت معالجه تورم بهبود میابد .

 چگونه بدانم که آسم را تحت کنترل دارم ؟

به موارد ذیل جواب مثبت یا منفی دهید . اگر حتی در یک مورد امتیاز مثبت گرفته باشید ، شما آسم را تحت کنترل ندارید و لازم است با پزشکتان در آن مورد گفتگو نمائید . اگر در تمامی موارد امتیاز منفی گرفته باشید ، احتمالا شما بیماری را تحت کنترل دارید و با دکترتان در مورد کاهش دوزاژ دارویتان مشاوره کنید .

من از داروهای متسع کننده برونشها (Bronchodilator) ، بیشتر از چهار بار در هفته استفاده میکنم ( به استثنای یک استنشاق در روز ، قبل از ورزش).

من دچار حمله ناگهانی آسمی میگردم و یا آسم من بدتر میشود .

علائم آسمی من بیشتر از چهار بار در هفته روئیت میگردد .

آسم من در اثر عفونت مسیر تنفسی ، بدتر میشود .

آسم من در ایام بخصوص سال بدتر میگردد ( مثلا ایام تب یونجه و یا هوای سرد  ).

من با علائم آسم یک و یا دو بار در هفته از خواب بیدار میشوم .

آسم من مانع چندی از فعالیتهای فیزیکی من است .

آسم من مانع رفتن من به کار و یا محل تحصیلی میشود .

در سال گذشته من بخاطر آسم به بیمارستان اعزام شدم .

محرکهای آسمی و اصول پیشگیری از حملات آسمی به شرح ذیل میباشد : 

۱عفونت دستگاه تنفسی

عوامل : آنفولانزا ، سرماخوردگی 

پیشگیری :

در ارتباط با واکسن آنفولانزا با دکترتان مشاوره نمائید.

از کسانی که آنفولانزا یا سرماخوردگی دارند ، شدیدا دوری کنید .

بعد از تماس با افرادی که آنفولانزا یا سرماخوردگی دارند ، دستهایتان را بشورید .

۲کپکها

عوامل : سطل زباله ، محلهای مرطوب کنار دستشویی ، ظرفشویی ، گلدانها 

پیشگیری :

گلهای خانگی کمتری در منزل نگه دارید .

میزان رطوبت منزل در حد 40-50% باشد.

محلهای مرطوب را همیشه تمیز نگه دارید. 

۳حیوانات

عوامل : سگ ، گربه ، پرندگان ، حیوانات خانگی همسایه ها 

پیشگیری :

در صورت امکان حیوانات خانگی نگه ندارید .

حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید .

حیوانات خانگی را دو بار در هفته بشورید .

اتاقتان و مبلمان را با جارو برقی تمیز نگه دارید . جاروبرقیتان از نوعی باشد که گرد و غبار بیرون ندهد .

اتاقتان دارای تصوبه کننده هوا باشد 

۴محل کار

عوامل : محل کار آلوده به دود ، گرد و غبار ، بخار ، مواد شیمیایی ، آرد 

پیشگیری :

از محافظ دستگاه تنفسی ( ماسک ) استفاده کنید .

در صورت امکان محل کارتان را تعویض نمائید . 

۵مواد خوراکی

عوامل : غذاهای آلژیک – محصولات لبنی ، شکلات ، آجیل ، تخم مرغ ، افزودنیها مصنوعی ، میوه های خشک ، میوه های نگهداری شده به روش مصنوعی ، آبجو ، شراب 

پیشگیری :

از خوراکیهایی که قبلا توسط آنها در معرض حمله آسمی قرار گرفتید ، شدیدا دوری کنید .

در مصرف غذاهای رستورانی احتیاط کنید .

به ترکیبات خوراکی های بسته بندی شده توجه نمائید . 

۶گرد وخاک و انگلهای میکروسکپی 

عوامل : مبلمان ، قالی ، لحاف، تشک ، فیلتر هوایی کثیف ، اسباب بازی ، بالشت پری 

پیشگیری :

قالیهایتان تمیز نگه دارید .

اتاقتان بالاخص مبلمان را با جارو برقی تمیز نگه دارید . جاروبرقیتان از نوعی باشد که گرد و غبار بیرون ندهد .

میزان رطوبت منزل در حد 40-50% باشد.

منزلتان عاری از گرد و غبار باشد .

از بالشت مصنوعی تو پر قابل شستشو استفاده نمائید .

اسباب بازی قابل شستشو داشته باشید .

رو بالشتیتان غیر قابل نفوذ به گرد و غبار باشد .

فیلترهای هوایی را تعویض یا تمیز نمائید .

بستر خواب و تخت خوابتان را تمیز نگه دارید . 

۷داروها

عوامل : داروهای فشار خون مثل بتا بلوکرها ( Beta blockers ) ، آسپیرین ، انواع قطره های چشمی 

پیشگیری :

موقع خرید داروهای بدون نسخه با مسئول داروخانه مشاوره نمائید .

دکتر و یا دکتر داروسازتان در جریان داروهایی استعمالی شما باشد.

پلاک ویژه آلرژی به همراه داشته باشید . 

۸فعالیت بدنی

عوامل : ورزش و تمرینات ، کار 

پیشگیری :

از فعالیت شدید ورزشی در محیط آزاد سرد ، گرم ، بارانی و مه آلود دوری نمائید.

از ورزش دوری نکنید.

جهت پیشگیری از علائم آسم ، قبل از ورزش سنگین ، از اسپری ضد آسم استفاده نمائید .

تمرینات گرم کننده بدن را قبل از ورزش انحام دهید و بعد از ورزش اصول سرد کردن بدن را در مد نظر داشته باشید . 

۹ استرس

عوامل : تهییج ، کار شدید ، مسائل عاطفی 

پیشگیری :

بکار گیری تکنیکهای آرامش زا

از دیگران کمک بخواهید.

نفس آرام و عمیق بگیرید و به آرامی نفستان را بیرون دهید . 

۱۰گرده

عوامل : گرده های گیاهی 

پیشگیری :

در فصل گرده افشانی ، درها و پنجره های منزلتان را ببندید .

از محیطی که به تازگی چمن زنی شده اند ، دوری کنید .

موارد نظافتی را در مورد کولر و هواکشهای منزل به عمل آورید . 

۱۱ بخار ، دود و محرک تنفسی

عوامل : سیگار ، رنگ ، مواد سفید کننده البسه ، عطر ،  مواد شیمیایی 

پیشگیری :

سیگار را ترک و از سیگاریها دوری کنید.

در صورت نیاز از ماسک استفاده نمائید .

عطر تند نزنید و از مواد شوینده با بوی نافذ دوری کنید .

محل کارتان هواکش داشته باشد .

دکتر عبدالوهاب حاجی سردار

ترکمن مدیکال 

 

دسته‌بندی شده در: ورزش و تـنـدرسـتـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, ایـمـنـی و آلـرژی, جوانان و نوجوانان, دسـتـگـاه تـنـفـسـی

پاسخی بگذارید

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
