بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

نقشک

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

یک سوم مردان نابارور مبتلا به بیماري واريكوسل هستند

در 70 تا 80 درصد افرادي كه يك يا دو بچه دارند و ديگر بچه‌دار نمي‌شوند (ناباروري ثانويه)، عامل ناباروري مردان مربوط به بيماري واريكوسل است.

 

دكتر حسن جمشيديان، متخصص ارولوژی و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان ايران- واحد علوم پزشكي تهران گفت: واريكوسل بيماري نسبتاً شايعي است كه در جوان‌ها از حدود سن 15 سالگي شروع مي‌شود و بيشتر مراجعين مبتلا به اين بيماري بين سنين 20 تا 30 سالگي هستند و چيزي در حدود 15 درصد افراد يا جوان‌ها در معاينه باليني به طور اتفاقي يا در بررسي‌هاي سونوگرافي متوجه مي‌شوند كه مبتلا به اين بيماري هستند و از اين ميزان حدود 2 تا 3 درصد مشكل ناباروري پيدا مي‌كنند كه نياز به درمان دارند ولي همه‌ي اين 15 درصد نياز به درمان جراحي ندارند.

 

وي گفت: از نظر تعريف واريكوسل به معناي اتساع وريد‌هاي بيضه است در واقع واريسي شدن وريد‌هاي بيضه است. در گذشته فقط به اتساع وريد اسپرماتيك داخلي گفته مي‌شود ولي امروزه، در تعريف‌هاي سال‌هاي اخير وريد‌هاي بيضه گفته مي‌شود و نام خاصي برده نمي‌شود.

 

وي افزود: از نظر درمان پذيري واريكوسل يكي از اصلاح پذيرترين علل ناباروري در مردان است كه گاه با يك جراحي كوچك ممكن است براي هميشه مشكل بيماري حل شود. همچنين اين بيماري در 90 درصد موارد در سمت چپ شيوع دارد ولي برخي از موارد ميزان كمتري را گفته‌اند و 60 تا 70 درصد موارد را سمت چپ و بقيه را دو طرفه ذكر كرده‌اند.

 

دكتر جمشيد‌يان گفت: در واريكوسل مسئله ناباروري بسيار اهميت دارد و علت ناباروري در اين بيماري نيز يكي به خاطر افزايش درجه حرارت بيضه مي‌باشد كه باعث كاهش در حركت و تعداد اسپرم‌ و افزايش فرم غير‌طبيعي آن مي‌شود و علت ديگر مربوط به برگشت متابوليت‌هاي مربوط به سوخت و ساز در كليه و غده فوق كليه به داخل بيضه مي‌باشد كه باعث آسيب سلول‌هاي زاينده اسپرم مي‌شود.

 

وي در ادامه گفت: شايع‌ترين اختلال در اين بيماري، اختلال در حركت اسپرم است كه در 90 درصد موارد واريكوسل‌هاي عامل ناباروري اين اختلال ديده مي‌شود و در 20 درصد موارد تعداد اسپرم كم مي‌شود.

 

وي افزود: تشخيص اين بيماري در درجه اول باليني است به اين معنا كه بيمار در وضعيت ايستاده معاينه مي‌شود در بعضي موارد نيز نياز به سونوگرافي به خصوص سونوگرافي داپلر مي‌باشد. همچنين بايد فراموش نكنيم كه عمده بيماران مبتلا به واريكوسل بارور هستند و نبايد همه را محكوم به جراحي كنيم. معمولاً در واريكوسل از نظر هورمون‌هاي مردانه اشكال ايجاد نمي‌شود.

 

وي گفت: اما جراحي براي كساني كه نابارور هستند (با هر درجه‌اي از واريكوسل يعني خفيف تا شديد) توصيه مي‌شود. برای نوجواناني كه هنوز به سن باروري نرسيده‌اند در موارد واريكوسل شديد و يا كوچك شدن بيضه و همچنين در موارد بسيار نادر به علت درد بيضه جراحي توصيه مي‌شود.

 

وي در پايان گفت: بعد از جراحي اصولاً در روند تخريب بيضه توقف ايجاد مي‌شود. اما اين به اين معنا نيست كه در همه‌ موارد مشكل بيمار حل مي‌شود، به طوري كه در 70 درصد موارد بهبود در حركت و تعداد اسپرم را مي‌بينيم اما در مجموع چيزي در حدود 40 تا 50 درصد بيماراني كه تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند بچه‌دار مي‌شوند.

 

خبرگزاري دانشجويان ايران- واحد علوم پزشكي تهران

Filed under: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, بیماریهـای مقاربتـی, جـراحـی, دانـسـتـنـیـهـا برای آقایان, دسـتـگـاه دفـع ادرار

3 Responses

  1. یوسف می‌گوید:

    آقای دکترجمشیدیان باسلام
    چرابعدازعمل
    واریکوسل میزان اسپرم من به صفررسیده درحالیکه پزشک معالج من شمابودید واحتمال 70درصد خوب شدن رابه من قول داده بودید؟

    درتاریخ20اردیبهشت ماه 87عمل واریکوسل انجام داده ام

  2. […] یک سوم مردان نابارور مبتلا به بیماري وار […]

  3. داود شهبازی می‌گوید:

    جناب آقای دکتر جمشیدیان
    اینجانب دو بار عمل واریکوسل را انجام داده ام که الان تقریبا تورمی در آن ناحیه ندارم و خداوند نیز لطف نموده و 2 بجه دارم ولیکن من دو مشکل دارم.
    1 – در هنگامی که فقط شماره یک (ادرار) دارم عمل دفع ادرار به یک بار خارج شده و هیچگونه مشکلی ندارم ولیکن اگر شماره دو نیز داشته باشم عمل دفع ادرار کمی با سختی و طی تقریبا 7 مرتبه پس مانده ها خارج می شود. که البته به دکتر مراجعه کردم که تمام آزمایشات سالم و سونوگرافی و آزمایش پروستات نیز سالم بوده و در نهایت دکتر تشخیص به عصبی بودن سیستم دفع ادرار گرفت و دو داروی آرام بخش که الان یادم نیست اسم دارو چیست . در نهایت بعد از استفاده آن دارو تپش قلب گرفتم و ادامه ندادم.
    2- مدت چند ماه است که در ناحیه بیضه احساس تحرکاتی به مانند حرکت کرم گونه یا زدن نبض می کنم خودم هم نمی دانم به چه شکلی بگویم . از شما درخواست دارم جواب اینجانب را بدهید

بیان دیدگاه

RSS معرفی سایت جدید

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2٬649٬332 hits