بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

بکارگیری يوگا در استرس

طاهره محمودي

·         شناخت استرس از ديدگاه روانشناسي:

 

از آنجائي که انسان موجودي است اجتماعي، لذا روابط اجتماعي دو طرفه در زندگي هر يک از ما نقش مؤثري دارد و با وجود پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر و فرزند اين روابط تکميل مي‌شود. ما بدون ارتباطات اجتماعي و خانوادگي نمي‌توانيم به زندگي ادامه دهيم. درعين حال تجربه و آگاهي ممکن است باعث به وجود آمدن فشارهاي رواني (استرس) گردد و در نتيجه آرامش و لذت را از ما بگيرد.

 

          اولين قدم براي کنترل اين فشارهاي رواني شناخت عوامل به وجود آورنده‌ي آن مي‌باشد.

نيم منطقي رفتار کرده و کمتر از خود عکس‌العمل‌هاي آني‌نشان دهيم.

 

 

          دومين مرحله انجام تمرين‌هاي يوگا، تمرين‌هاي تنفسي و مراقبه است که  با درک صحيح اين راهها مي‌توان فشارهاي رواني را مهار کرد ولي براي حصول نتايج بلند مدت بايد ريشه‌ي مشکلات را شناخت و راه برخورد با آنها را ياد گرفت.

 

 

 

عوامل ايجاد استرس:

 

          سه عامل به وجود آورنده‌ي استرس عبارتند از:

 

-1      کمبود محبت و امنيت در زندگي(از کودکي تا پيري)

 

-2        عوامل محيطي مانند زندگي شهري، ازدحام جمعيت و آلودگي

 

-3      مصائب ناگهاني مانند از دست دادن نزديکان و شغل، ورشکستگي مالي، عدم موفقيت در يک آزمون

 

          همه‌ي ما موقعيت‌هاي تنش‌زا را در زندگي روزمره تجربه کرده‌ايم. به طور مثال با موقعيتهاي ناخواسته‌يي درکارمان مواجه شده‌ايم و يا در روابط اجتماعي‌مان دچار مشکل شده و يا يک تغيير محيطي و فرهنگي مانند مهاجرت به يک کشور ناآشنا يا تغيير مکان از يک روستا به يک شهر شلوغ و پر جمعيت برايمان پيش آمده که هر يک از اين موارد و موارد مشابه ديگر همگي مي‌توانند منجر به فشارهاي رواني شوند.

 

-1      کمبود محبت درزندگي:

 

          براي اينکه فردي از نظر احساسي طبيعي وسالم رشد کند و قادر باشد تا در زندگي خود را با شرايط ناخواسته تطبيق دهد، نيازمند است که در محيط عاطفي و تربيتي مناسبي بزرگ شود و بدين منظور کودک بايد در دوران کودکي مخصوصاً دو سال اول زندگي از محبت و عشق غني شود و در محيط امن خانواده قرار گيرد.

 

          معمولاً گريه‌هاي پي در پي کودک، کج خلقي‌هاي بدون دليل، حرکات نابجا و خرابکاري‌هاي او نشانه‌ي‌نوعي جلب توجه و کمبود محبت واحساس ناامني است. حس ناامني بعدها ممکن است در روابط زناشويي و زندگي اجتماعي او مشکل ايجادکند و در نهايت موجب يک احساس تنهايي آزار دهنده و يا افسردگي شود. کودک نيازمند در آغوش کشيدن از طرف بزرگتر‌ها و والدين است. يک نگاه پر مهر وحرارت بدن مادر يا پدر مي‌تواند حس امنيت و آرامش را به او بدهد.

 

 

 

اهميت يک تربيت امن:

 

          نبودن الگوي مناسب در دوران کودکي يکي ديگر از عوامل مشکل‌زا است. کودکان نيازمند حضور والدين يا مراقباني هستند که بتوانند با آنها رو در رو رابطه برقرار کنند تا اين رابطه بتواند در آنها شادي و اعتماد به نفس ايجاد کند. کودکاني که بدون اين حمايت رشد مي‌کنند دچار رنج وفشارهاي روحي و رواني در بزرگسالي خواهند شد.

 

محيطي که کودک در آن رشد مي‌کند در ساختن شخصيت او در بزرگسالي بسيار حائز اهميت است. اگر کودکي در کنار يک فرد لاابالي و يا بي‌اعتقاد به مسايل اخلاقي، ترسو، دروغگو، رياکار، بي‌توجه و غير مسوول و… رشد کند، تمام اين رفتارها را جذب کرده و شخصيت وي تحت تأثير اين محيط قرارمي‌گيرد. لذا بايد محيطي آرام و پاک براي فرزندانمان فراهم کنيم تا بتوانند از سلامتي رواني و تربيتي مناسبي برخوردار شوند و در زندگي فردي و اجتماعي خود دچار مشکلات روان تني نگردند و به خاطر اين نقطه ضعف‌ها مورد تحقير ديگران قرار نگيرند.

 

 

 

-2      عوامل محيطي:

 

يکي  ديگر از عوامل به وجود آورنده‌ي استرس شامل توسعه‌ي شهري و صنعتي شدن است که عامل ازدحام شديد درون شهري است. زندگي در شهرهاي بزرگ فشارهاي مضاعفي را به همراه دارد مانند شتابزدگي. رقابتهاي بيرحمانه، بي‌ثباتي شغلي در اثر تغييرات بازار کار نيز از ديگر عوامل تنش‌زا است. براساس ساختار ژنتيکي برخي از مردم قادرند خودشان را با اين فشارها تطبيق دهند در حالي که برخي ديگر با مشکل مواجه مي‌شوند.

 

·         استعمال دخانيات، مصرف الکل، زندگي در خانه‌هاي شلوغ و محله‌هاي پر ازدحام و فاقد فضاي سبز و اختلافات خانوادگي نيز از عوامل محيطي استرس‌زا مي‌باشند.

 

 

 

عوامل رفتاري:

 

·         استرس گاهي ناشي از خودخواهي و خود محوري افراد است. يک انسان خودخواه نسبت به انتقاد خيلي حساس است و زود مي‌رنجد.

 

در خود محوري باور بر اين است که همه چيز حول محور ما مي‌چرخد و دفاع از هويت شخصي جزء لاينفک اين باور است که باز هم منجر به  بروز استرس مي‌شود.

 

·         وجود انتظارات غيرمنطقي از ديگران و جاه طلبي نيز از عوامل به وجود آورنده‌ي استرس مي‌باشد. افراد جاه طلب بيشتر از ظرفيت خودشان را تحت فشار قرار مي‌دهند. بدون اينکه به خودشان استراحت بدهند در واقع آنها براي به دست آوردن موفقيت،سلامتي جسمشان را هزينه مي‌کنند.

 

طبيعي است تمامي اين عوامل به وجود آورنده‌ داراي علائمي نيز خواهند بود که بايد به اين علائم اوليه توجه داشته باشيم. تنش، بي‌حوصلگي، بي خوابي، برهم خوردن تعادل عمومي بدن، سوء هاضمه، بي‌اشتهايي يا اشتهاي کاذب،  بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب، تعريق و يااحساس سرما، گردن درد ، درد شانه‌ها و قسمت پشت کتف‌ها، ازدياد اسيد معده… ممکن است ازجمله‌ي اين علائم اوليه باشند.

 

 

 

راههاي غلبه بر استرس:

 

          اگر سعي کنيد پيچيدگي‌هاي وجود  آدمي را درک کنيد و راه برخورد با آنها را ياد بگيريد، نصف بيشتر راه غلبه بر استرس را پيموده‌ايد. يقيناً مشکل‌ترين راه کنترل استرس اين است که ديد تازه‌يي نسبت به زندگي پيدا کنيد. اين واقعاً يک مبارزه‌ي حقيقي است. انجام يوگا و تمرين‌هاي بدني مثل تمرينهاي کششي، حرکات ساده، تمرينها را تنفسي و مراقبه ‌براي رسيدن به آرامش مي‌باشد. اين تمرينهاي هر شخصي و از هر سني در مراحل تدريجي مي‌تواند انجام دهد. يک دسته تمرين‌هاي مناسب با نيازهايتان انتخاب کنيد که بستگي به آمادگي جسماني شما داشته باشد. با اين تمرين‌ها نه تنها استرس شما کم خواهد شد بلکه ازبه وجود آمدن استرس در شما جلوگيري خواهد کرد و به طور کامل سلامت خواهيد بود و اصلاً استرس در شما ايجاد نخواهد شد.

 

·         زماني به خود اختصاص دهيد و افکارتان را ارزيابي کنيد. بر فکرهاي منفي غلبه کنيد. اگر نسبت به اشخاص ديگر افکار منفي داريد، سعي کنيد به چيزهاي مثبتي که از آنها در ذهن داريد رجوع کنيد (مثبت انديشي را تمرين کنيد).

 

·         مرحله‌ي بعدي ارزيابي رفتارتان مي‌باشد. به طور مثال اگر دروغ مي‌گوئيد، خودتان را اصلاح کنيد و آگاه باشيد که توجه کردن به عيبهاي خود و اصلاح آن عيوب بهتر از عيب يابي در ديگران است.

 

·         وقتي عصباني مي‌شويد، سعي کنيد صبور باشيد و آرامش خودتان را از دست ندهيد.

 

·         ازخود بيشتر از ديگران انتظار داشته باشيد.

 

·          با در نظر گرفتن شرايط ديگران و خصوصيات خوب آنها سعي کنيد به آنها کمک کنيد.

 

·         از بر حق دانستن خود خودداري کنيد. اگر حق با شماست احتياجي نيست که خودتان را ذيحق بدانيد. اگر هم حق با شما نيست شما نمي‌توانيد خودتان را ذيحق جلوه دهيد.

 

·         براي احترام و اعتماد ديگران بايد ياد بگيريم که خودخواهي و خود محوري را تحت کنترل در بياوريم. باصداقت و جدي نگرفتن خود مي‌توانيم ازاضطراب واسترس‌هاي غير ضروري اجتناب کنيم.

 

·         با سهيم شدن شاديهايمان با ديگران و انجام دادن کارهاي مفيد و نيکي به ديگران خيلي از فشارهاي رواني کاهش پيدا مي‌کنند.

 

·         يادبگيريد خودتان را با ديگران تطبيق دهيد و با صبر و تحمل موقعيت‌هاي مختلف را بپذيريد و با افراد همساز شويد.

 

·         ازتجربيات گذشته‌ي خود درس بگيريد.

 

·         وقتي که موقعيتهاي خود را ارزيابي مي‌کنيد، واقعيتها را در نظر بگيريد نه آنچه که آرزو داريد.

 

·         براي انجام هر کاري نتيجه‌ي آن را در نظر بگيريد.

 

·         از دورويي و رياکاري و حيله و نيرنگ اجتناب کنيد و با صداقت و صراحت لهجه از غلوکردن بپرهيزيد.

 

·         در مورد افراد پيشداوري نکرده و از  غرض ورزي و شيفتگي بيش از اندازه نسبت به افراد دوري کنيد و سعي کنيد حد اعتدال را بر طبق واقعيات تمرين کنيد.

 

·         بدون فکر رفتار نکنيد. در اين صورت از اشتباه و قضاوت ناعادلانه بر حذر خواهيد بود.

 

·         سعي کنيد در زمان گذشته زندگي نکنيد و به از دست رفتن دوستي‌هاي گذشته هم تأسف نخوريد. در عوض «دانستهً به ديگران کمک کنيد. همدردي کنيد و رابطه‌ي دوستانه ايجاد کنيد. با آغوش باز واقعيت‌ها را بپذيريد و شأن والاي خود را از دست ندهيد.

 

·         با انجام تمرين‌هاي بدني، خود را سلامت نگهداريد. اين کارموجب بهتر شدن تنفس شده و در نتيجه کمک خواهد کردتا بتوانيد مؤثر و درست فکر کنيد.

 

·         به دنبال شغلي که واقعاً دوست داريد بوده و نسبت به آن متعهد باشيد، و با خلاقيت کارهايي انجام دهيد که فکر شما را مشغول کند و احساس هدفمندي و خود باوري در شما ايجاد کند.

 

در انتها، مواجه شدن با عوامل به وجود آورنده‌ي استرس کار ساده‌يي نيست و کنترل شرايط محيطي و تسلط بر رفتار ديگران هميشه ممکن نيست. هر چند که مي‌توانيم سعي کرد.

 

دسته‌بندی شده در: ورزش و تـنـدرسـتـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, روانـشناسی و خـانـواده

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: