بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

تلفن همراه و دستگاه دهليزي

cell_phone

دکتر عبدالحميد حسين نيا 

راجع به اثر زيانبار تلفن همراه روي دستگاه شنوايي حرف و حديث فراواني آورده‌اند که بعضاً متکي بر اسناد و شواهد است. ولي نسبت به اثر آن روي دستگاه دهليزي نقل قول نيامده‌ است و چون نگارنده‌ي مقاله در برابر تحريک تلفن همراه به سرگيجه‌ي شديدي دچار آمده است آن را به عنوان معرفي مورد جالب و قابل استناد شرح داده‌ام. در ابتداي بحث يادآور مي‌شوم که اينجانب به عادت سنتي رختخواب خود را در کف سالن پهن مي‌کنم و زنگ تلفن همراه را روي ساعات اوليه‌ي بامداد کوک مي‌نمايم و هم اينکه همين وسيله‌ي مفيد که در جاي خود بسيار مضر ظاهر مي‌شود زنگ خور موارد اضطراري پس از عمل‌هاي جراحي ‌به حساب مي‌آيد لذا آن را همچون يار و هم بستر و مونس در کنار خود مي‌گذارم و مي‌خوابم.

 

 

            آن شب دراثر غلتيدن روي متکا و لغزش تلفن همراه از پارکت کف اتاق به سمت گردنم بدون آنکه ملتفت باشم تلفن همراه در زير گردن و در تماس باگوشم قرارگرفت.

 

            ارتعاش شديد تلفن همراه در ساعت موعود صبح يک حس تکان دهنده و نامطلوبي در ناحيه‌ي سر و گردن به خصوص در گوشم را موجب گشت. با اين وصف در برخاستن تعلل ورزيدم ولي اين بار زنگ تلفن همراه در ناحيه‌ي گردن انگيزش مخرب خود را بر جاي نهاد.

 

            در همان زمان احساس کردم اثر ارتعاش (ويبراتور تلفن همراه) و زنگ (آلارم) در تماس مستقيم گردن تأثير سوء خود را روي دستگاه دهليزي و اعصابم بر جاي گذاشت.  نيم‌خيز شدم، سقف، لوستر، پنجره‌ي هال يک دوران صد و هشتاد درجه‌يي کرد و توقف نمود. به طوري که پنجره‌‌ها از برابرم از سمت راست به سمت چپ حرکت کردند و از ضلع شمالي به ضلع جنوبي ايستادند. در عوض ديوار و کاناپه از سمت چپ، و از ضلع جنوبي به سمت راست و به ضلع شمالي جابجا شدند.

 

            احساس بدي به  من دست داد. خود را روي تشک يله کردم.

 

            پنجره‌ها با همان چرخش سريع به جاي اصل خود برگشتند و ديوار و کاناپه به سمت چپ آمدند.

 

            چند دقيقه در جاي خود ميخکوب ماندم و بعد  بدون تکان گردن آهسته از جاي خود برخاستم و به آشپزخانه رفتم تا‌ شعله‌ي گاز زير کتري را به عادت هر صبح براي تهيه چاي روشن کنم که حس دوران شديدي به من دست داد و دستگاه گاز، کابينت‌هاي آشپزخانه و يخچال به شدت شروع به چرخش دور محور سر و بدنم کردند و تعادل خود را از دست دادم و از پشت محکم نقش بر زمين شدم.

 

            آن روز ديدم اگر بحران اين وضعيت ادامه پيدا کند قادر به حرکت و زندگي نخواهم بود. يک عدد قرص ضد سرگيجه که در دسترس بود بالا انداختم و بالاخره با احتياط خود را به محل کار رساندم. در تمام روز چند بار با حرکت گردن احساس سرگيجه‌ي چرخشي به من دست داد و اين احساس با حرکت گردن شدت پيدا مي‌کرد و بدون نشانه‌هاي گوش از قبيل گرفتگي و  وزوز همراه بود.

 

            در روزهاي بعد هر وقت که از بستر خواب صبحگاهي برمي‌خاستم سرگيجه‌ي حمله‌يي به شدت همان حمله‌ي نخست در من حادث مي‌شد. اين سرگيجه لحظه‌يي بود  و از چند ثانيه بيشتر نمي‌پائيد.

 

            بعداً خود آموختم که حرکت گردن در وضعيت خاص سبب برانگيختگي سرگيجه مي‌شود از قرارگرفتن در آن وضعيت خاص اجتناب مي‌رزيدم. يکي از همکاران پيشنهاد کرد که مانور اپيلي  (EPILY)براي من انجام دهد به هر تقدير من به مصرف داروهاي ضد سرگيجه بسنده کردم تا از تکرار حملات به تدريج کاسته شد و نياز به آن مانور هم پيدا نشد و بعد‌ها نيز حمله سرگيجه‌يي به من دست نداد.

دسته‌بندی شده در: گـوش حـلـق بـیـنـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی

2 Responses

  1. ناشناس می‌گه:

    Dear friend try to read on the topic of vertigo i think that yoy possibly have a floating piece of calcium in your vestibule system of your ears that due to vivration of your cellphone is now floatinf even more perform the Barany Manuever to remove it

  2. حميد می‌گه:

    باسلام
    از زحمات بي دريغ شما سپاس گذارم

پاسخی بگذارید

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
