بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

سیگار و هرویین

پیامی از یک دوست:smoking
جناب آقای دکتر عبدالوهاب حاجی سردار
باسلام و آرزوی سرافرازی و توفیق
توضیح اینکه چرا تصمیم گرفتم با شما در مورد مشکلم صحبت کنم شاید کمی طولانی باشد ولی همین بس که من تمام زندگیم بر مبنای انتخاب های درونی شکل می گیرد و از چگونگی آن بی اطلاعم موردی را که در زمینه آن از شما کمک می خواهم برایم حیاتی و واقعا مربوط به سرنوشتم می شود . از اینکه ممکن است کمی طولانی باشد مرا ببخشید و تمنا دارم راهنمایی خود را از من دریغ نکنید :

من جوانی 30 ساله هستم ساکن تهران – فارغ التحصیل رشته مهندسی برق الکترونیک – با گذشته ای مملو از سختی ها و محرومیت ها و افسوس ها و در این لحظه تنها داراییم ارابه ای است که بر آن سوارم آری جسمی که اکنون در چند قدمی سقوط است و می خواهم آنرا برای چند صباحی دیگر حفظ کنم زیرا کارهای بسیاری است که هنوز به انجام نرسانده ام.
من از سن 19 سالگی به شدت سیگار می کشیدم در ابتدا جوانی و قدرت بدنی ام مرا فریب داد و هیچگاه تصور نمی کردم با گذشت این 6 سال اخیر بتدریج تمام اندوخته های جسمم را خرج کرده ام و به ناگاه به جسمم بدهکار شده ام .
یک ماه است که بعد از 12 سال سیگار را ترک کرده ام و در این مورد از شما کمک می خواهم :
آقای دکتر اثر سیگار بر روی جسم من از نظر بسیاری تقریبا مانند اثر هرویین بوده است و حتی گاهی اطرافیان به طعنه مرا معتاد نیز خطاب کرده اند شاید اصطلاح تابلو که برای معتادین بکار می رود در مورد من نیز صاذق است نمی دانم شاید در طول این سالها به جای سیگار مواد مخدر مصرف کردهام بی آنکه خود بدانم !!!!!!
عوارضی که در جسمم وجود دارد را ذکر می کنم و تمنا دارم از نظر علمی مرا راهنمایی کنید که آیا در این سن هنوز فرصتی برای برگرداندن جسم به کارکرد طبیعی خود هست یا خیر :
در گذشته :
sport1-     شنا گر حرفه ای بوده ام و در رشته های ورزشی بسکتبال – تنیس – بدنسازی – ورزش های رزمی بطور گسسته فعالیت می کردم .
2-     قدرت بدنی و استقامت و توانایی قلبی و ریوی من از نظر تنفسی زبان زد همسالانم بود .
3-     همیشه دارایی ذهنی فعال و تیز بودم و اغلب مرا از نظر هوشی دارای ضریب بالایی تشخیص می دادند .
4-     قدم در 8 سال قبل حدود 179 بود و وزنم حدود 78 .
5-     چهار شانه و اندام لصطلاحا ورزشکاری داشتم .
6-     مشکل خاص جسمی نداشتم و اغلب آزمایشهای بالینی من مشکل خاصی را نشان نمی داد .
امروز :
بعد از گذشت 7-8 سال اخیر که دورهای با استرس فراوان و عصبیت و استعمال شدید دخانیات همراه بود شرایطم کاملا متفاوت است :
smoker1-     تحرکم تقریبا 5٪ نسبت به آنچه متناسب با سنم باید باشد .
2-     شب بیداری های مداوم و خواب در روز .
3-     ریزش شدید مو و چهرهای که دیگر برایم غریبه است .
4-     افسردگی تا این حد که امکان کار وداوم در یک محیط برایم میسر نیست و اغلب بیکار و در خانه بوده ام .
5-     تقریبا دوستی ندارم و تنها هستم -7 سال قبل باید با دختری که عاشقش بودم ازدواج می کردم ولی همین سیگار تمام سرنوشتم را دگرگون کرد .
6-     قدم بطور آشکار کوتاه تر شده و 4-5 سانتیمتر آن کاملا مشهود و قابل اندازه گیری است .
7-     تراکم استخوان هایم به شدت کاهش یافته و بسیار لاغر به نظر می رسم .
8-     بافت های ماهیچه ایم کاملا تحلیل رفته و تقریبا در بالاتنه استخوانم براحتی لمس می شود .
9-     تغذیه ام گاهی به مدت طولانی یک وعده در روز بوده و اغلب اوقات صبحانه نمی خوردم و با سیگار روزم را شروع می کردم البته روزی که امیدی به آن نداشتم مگر فرا رسیدن شب .
10- تمام سیستم هورمونی ام احساس می کنم دچار مشکل شده . بیضه هایم تحلیل رفته و کوچک شدن آلت تناسلی کاملا برایم مشهود است . مدت 2 سال است که چه از نظر عاطفی و چه از نظر جنسی هیچ تحریکی ندارم و تقریبا فعالیت جنسی به صفر رسیده البته من هیچ ارتباط جنسی نامعقولی نداشته ام و بعد از سن بلوغ  تا امروز که 30 ساله ام تنها 4 بار تماس جنسی داشته ام آنهم در زمان نامزدی و دیگر هیچ البته در سنین جوانی هیچ مشکلی از نظر جنسی نداشتم و کلا از نظر جنسی گرم بوده ام.
11- تقریبا از عرض شانه هایم چیزی باقی نمانده و مفاصل دو سر شانه کاملا تحلیل رفته گاهی احساس می کنم مفصل شانه ام به گردنم چسبیده .
12- اغلب اوقات خسته هستم و حتی راه رفتن که همیشه تنها را گریز از فشارها و افسردگی هایم بوده برای من مشکل گشته .
13-تحلیل رفتن مفصل لگن کاملا مشهود است .
13- از نظر گوارشی کمتر مشکل داشته ام البته دوره های دچار یبوست طولانی مدت بوده ام اما شکم روی به مدت طولانی نداشته ام .
14- تکرر ادرار همیشه هنگام خواب برایم آزاردهنده بوده و در ایامی که این مشکل شدید شده بود به دکتر اورولوژی مراجعه کردم و مشکل حادی تشخیص ندادند و تنها گفتند فقط علت سیگار کشیدن است .
15- مطمئنم که حتی اسکلت صورتم نیز لاغرتر شده البته غیر از لاغری ناشی از کمی آب و چربی زیر صورت .
16- از نظر حافظه واقعا مشکل دارم و دیگر مانند قبل خبری از آن تیز هوشی و سرعت ذهن نیست تقریبا آموختن یک موضوع جدید برایم غیر ممکن شده .
آقای دکتر من اولین قدم را بر داشته ام خواهش می کنم از نظر علمی اتفاقی که برایم افتاده را شرح دهید .
و می خواهم با آگاهی از آنچه از نظر فیزیولوژی و بیولوژی در بدنم اتفاق افتاده آگاه شوم و بدانم برای درمان موارد بالا همراه ترک از نظر دارویی چه کمکی به بدن می توانم بکنم و تغییرات از نظر بیولوژی و فیزیو لوژی چگونه جلو خواهد رفت و مثلا آیا با تغذیه خواب و ورزش مثلا قدم به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت.
آقای دکتر در این بزرگترین تصمیم زندگیم کمکم کنید زیرا در لبه سقوط بسر می برم اعتماد به نفس و شور زندگی در وجودم رو به نابودی نهاده ولی می خواهم زندگی کنم در این را کمکم کنید .
با تشکر از توجه صبر و عنایتی که خواهید فرمود

جواب :

دوست خوبم با خواندن مطلبتان متاثر گشتم . من حتم دارم با گامی که شما برداشتید نیل به کامیابی از شما دور نیست. لحظه ای در ارتباط با مسیرهای دشواری که پیموده اید ، فکر کنید ، به این بیاندیشید که بعد از  نیل به موفقیت چه احساس خوشایندی داشته اید. با ترک سیگار شما احساس قدرت ، تندرستی و اعتماد بنفس بیشتری خواهید داشت . لحظاتی در ارتباط با موفقیتهای شما با ترک سیگار بیاندیشید منجمله بهبود سلامتی، پندار، قرابت و بنیه مالیتان . شما در زندگیتان بر سختیهای فراوانی چیره شده اید و من کاملا اطمینان دارم که شما اینبار سیگار روشن نشده را زیر پایتان له کرده و زندگی فرح بخشی را آغاز خواهید کرد.

ترک سیگار چهار مرحله دارد : 1- مشخص کردن تاریخ ترک و آگاهی کامل از علت ترک و ضررهای سیگار . 2- دانش ترک سیگار و فراهم نمودن شرایط برای ترک چنان جانشینهای نیکوتینی ، دوستان ساپورت کننده ، تغذیه ، سرگرمیهای لازمه و غیره 3- شروع ترک سیگار 4- احتیاط های لازمه بعد از ماه های سوم و چهارم ترک .

سیگار موجب بروز بیماریهای فراوانی میشود . مواد محرک دود تنباکو (قطران و گاز سیانید) مسئول بروز بسیاری از بیماریها است . این محرکها موجب کاهش واکنش مژه های ریوی در برابر مواد زائد و نیز باعث افزایش ترشح موکوس بوسیله غدد ریوی میشود . و این حالت موجب بروز سرفه،  کوتاهی تنفس، و افزایش خلط ، سینوزیت ، برونشیت و غیره میشود.

دود سیگار دارای ترکیباتی است که بر فعالیت غده تیروئید تاثیر میگذارد . سیانینsmoking (cyanide) یکی از ترکیبات شیمیایی نیکوتین است که با تبدیل شدن به تیوسیانات (thiocyanate) مانع از تولید یدید (iodide) میگردد. مواد دیگری نیز در دود سیگار موجود است که خاصیت ضد تیروئیدی دارند که موجب کاهش پیوستن هورمون تری یدوتیرونین (triiodothyronine) به گیرنده های ویژه میگردند . هورمونهای تیروئیدی در تنظیم متابولیسم نقش دارند اما از سویی نیکوتین نیز به شکل تصنعی موجب تاثیر بر متابولیسم بدنی میشود بدین خاطر در پاره ای از افراد سیگاری ، ممکن است که عارضه کم کاری تیروئید در مراحل نخستین به شکل غیر فعال یا بدون علائم بروز کند و با ترک سیگار ماسک از چهره بیماری برداشته میشود و اثر کامل کم کاری تیروئید محسوس میگردد . در مجموع استعمال دخانیات طبق شواهد علمی باعث تشدید بیماری میگردد.

بیشتر افراد سیگاری اثر سریع سیگار را به عنوان چیزی مثبت درک میکنند . به نظر میرسد این محرک موجب میشود که آنها احساس هوشیاری ، ذکاوت و تمرکز به کار بیشتری داشته باشند . حال بگذارید مروری به اثر نیکوتین در مغز  داشته باشیم .

نیکوتین که یک نوع الکالوئید قوی میباشد ، در ظرف ده ثانیه اول استنشاق  وارد عروق میگردد . بوسیله عروق از موانع حفاظت کننده مغز گذشته و تاثیر آن بر مغز شروع میشود . مولکول نیکوتین چنان کلیدی وارد گیرنده های نیکوتینی واقع در سطح سلولهای عصبی میشود . در حقیقت مولکول نیکوتین وارد آن سوراخ کلیدی میگردد که یکی از مهمترین انتقال دهنده سیگنال عصبی ( استیل کولین ) است و نقش آن تحرک شدید و افزایش گردش خون در مغز میباشد .

بعد از ده پک از سیگار ، شخص سیگاری احساس دریافت انرژی و ذکاوت میکند . اما این دوره کوتاه مدت است و در طول سی دقیقه میزان نیکوتین بدن کاهش میابد و شخص سیگاری احساس میکند که انرژی او در حال تنزول است . سیگار دوم روشن میشود  و موج دیگری از آدرنالین در بدن هویدا میگردد . اما حال یک احساس ضد و نقیض نیکوتینی پدید میاید و آن اینکه در مواردی سیگار موجب تحریک و در موارد دیگر باعث آرامش میشود .

سی دقیقه دیگر میگذرد  و به آرامی  تمرکز شخص سیگاری به فعالیتهایش کاهش مییابد . نیکوتین موجب فعال نگه داشتن و فعالیت عادی سلولهای مغزی منجمله گیرنده های نیکوتینی (nicotinic receptors ) میشود . در شخص سیگاری ، ماده شیمیایی غیر طبیعی مشابه استیل کولین متصدی این امر میگردد . به این خاطر شخص سیگاری با سیگار کشیدن به حالت نرمال بر میگردد و وقتی که نیکوتین اعصاب را تغذیه نکند او دچار ناهنجاری میشود . 

سیگار کشیدن می‌تواند موجب بروز عارضه‌های قلبی و عروق شود .صدمه به آندوتلیال عروق توسط نیکوتین و منواکسیدکربن می‌تواند دیواره شریانها را تخریب و موجب تجمع مواد چربی در دیواره عروق گردد و در پی آن انسداد شریانها  رخ دهد . در همین ارتباط میتوان عارضه های ذیل را نام برد : افزایش میزان LDL ، افزایش انعقادپذیری خون، افزایش ضربان قلب و فشار خون .

امیدوارم جهت تضمین تندرستی خود و افرادی که دوستشان دارید  ، سیگار را ترک کنید ، تغذیه سالم داشته باشید ، به تمرینات ورزشی و برنامه های تفریحی سالم بپردازید با متخصص غدد درون ریز  و روانشناس مشاوره نمائید و حال :

از راه بینی نفسی آهسته عمیق  بگیرید . تا شش ثانیه آنرا در سینه خود حبس نمائید و همزمان با آن شکم خود را به بیرون فشار دهید . این عمل به نفوذ هوا به عمق ریه شما کمک خواهد کرد ، فضایی که دود سیگار همواره آنرا آلوده نگه داشته است . در طول هشت ثانیه نفستان را به آرامی بیرون دهید . سه بار این عمل را تکرار نمائید .شما احساس آرامش خواهید کرد و استرس از شما قاصله خواهد گرفت .

دکتر عبدالوهاب حاجی سردارquit_smoking

ترکمن مدیکال

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, اعـتـیـاد, جوانان و نوجوانان, روانـشناسی و خـانـواده

One Response

  1. همدرد می‌گه:

    دوست عزيز تبريك ميگم بيشنهاد ميكنم به انجمن نيكوتينيهاي گمنام بروي

پاسخی بگذارید

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
