بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

يوگا و کاهش وزن

زهره فتوحي
مدرس يوگا

گفته شده است انجام تمرين‌هاي يوگا موجب ثابت نگاه داشتن وزن مي‌شود ولي در مورد تأثير يوگا در اين زمينه مدارک زيادي موجود نيست.
در همه جاي دنيا، چاقي موضوع اصلي در ارتباط با سلامت عامه تلقي مي‌شود. چاقي سبب افزايش احتمال بروز هيپرتانسيون (بالا رفتن فشارخون)،ديابت و سرطان پستان مي‌شود و ممکن است ساير بيماري‌هاي مزمن ازجمله استئوآرتريت، سنگ کيسه‌ي صفرا، ديس ليپيدمي و بيماريهاي عضلات استخوان بندي را شدت بخشد. به سال 2001،طبق آمار موجود تنها 21 درصد بزرگسالان آمريکايي (بيش از 44ميليون) چاق تلقي شده‌اند (شاخص توده‌ي بدني(BMI) بيش از 30 کيلوگرم برمتر مربع) که ازسال 1991 اين ميزان 74 درصد افزايش نشان مي‌دهد. با تدارک برنامه‌هايي براي پيشگيري ازچاقي مي‌توان ازبيماري‌زايي و مرگ و مير زودرس ميليون‌ها انسان پيشگيري کرد.
روش‌هاي درماني طب متعارف که دردرمان بيماريهابه کارگرفته مي‌شوند، چندان دردرمان چاقي مؤثر نبوده‌اند. اشکال متفاوت طب مکمل وجانشين ازجمله استفاده ازمکمل‌هاي رژيمي، رژيم‌هاي راديکال و روش‌هاي درماني ذهن وجسم براي اداره‌و کنترل وزن پيشنهاد شده‌اند. امروزه استفاده از«هاتايوگا» که نوعي يوگاي معنوي و جسماني است بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و در کتب گوناگون، نوار ومقالات برنامه‌هايي براي کاهش و حفظ وزن بااين روش پيشنهاد شده است.
يک جلسه‌ي خاص هاتايوگا حدود 60 تا 90 دقيقه به طول مي‌انجامد و به صورت گروهي و زير نظر يک مربي مجرب انجام مي‌شود. هرجلسه با يک دوره‌ي کوتاه تمرکز (Centering) يا مراقبه (Meditation) آغاز مي‌شود و به دنبال آن ازتمرينهاي بدني (آساناها) که براي به دست آوردن انعطاف و قدرت طرح ريزي شده‌اند استفاده مي‌شود. در طول جلسه‌ي تمرين، بر تنفس تأکيد فراوان مي‌شود تا ميزان تمرکز وآگاهي افزايش يابد. اين جلسات معمولا» با يک استراحت 5 تا 10 دقيقه‌يي پايان مي‌پذيردو دراين زمان استراحت براي آنکه حالت بسط relaxation جسماني و ذهني عميق‌تر شود، انواع تکنيک‌ها مورد استفاده قرارمي‌گيرد. دريک جلسه تمرين هاتايوگاي کامل در 90 دقيقه بيش از 250 کالري صرف مي‌شود ولي صرف انرژي درجلسات يوگا با آساناهاي کمتر آنقدر نيست که بر تعادل انرژي اثر گذارد. فرض براين است که دريوگا برايجاد آگاهي جسماني تأکيد مي‌شود وسلامت جسماني با استفاده از رژيم‌غذايي سالم وعادات ورزشي تأمين مي‌گردد وبه اين سان است که يوگا به شکل غير مستقيم بر کنترل وزن اثر مي‌گذارد. تا پيش از اين، بررسي‌هايي که مشخص نمايد با انجام يوگا مي‌توان وزن را حفظ نمود يا به کاهش وزن دست يافت به چاپ نرسيده بود.
اما درماه‌هاي اخيرطي يک بررسي به ارزيابي رابطه‌ي ميان تمرين يوگا و تغيير وزن درافراد ميانسال سالم همت گماشته شده است. اطلاعات درمورد افراد ازيک بررسي بسيار مفصل‌تر به دست آمده و مشروح اطلاعات در باب سابقه‌ي وزن، سابقه‌ي طبي، فعاليت‌هاي جسماني در زمان بيش از 10 سال و رژيم‌ غذايي گردآوري شده است. افرادي که به بيماري‌هاي وخيم دچار بودند و ممکن بود دچار کاهش وزن هم باشند از بررسي‌حذف شدند وعوامل متغير محدود کننده‌ي بالقوه‌ مانند ساير فعاليت‌هاي جسمي والگو‌هاي غذايي با معيارهاي اين بررسي تطبيق داده شد.
هدف از اين بررسي آن بود که مشخص شود آيا انجام تمرينهاي يوگا بعد از سن 45 سالگي ممکن است سبب افزايش کمتر متوسط افزايش وزن 10 ساله شود.
تعداد شرکت کنندگان دراين بررسي 15.550 بزرگسال 53 تا 57 ساله بودند که از ميان «بررسي همنواي ويتامين و شيوه‌ي زندگي» ميان سال‌هاي 2000 و 2002 انتخاب شده بودند.
فعاليت جسمي 10 سال گذشته،رژيم‌ غذايي، قد و وزن در زمان آغاز بررسي و سنين 30 و 45 به دست آمد بود. تمام اندازه‌گيري‌ها براساس گزارش خود شرکت‌کنندگان بود وازميزان وزن قبلي ايشان يقين حاصل گرديده بود.
بعد ازتجزيه و تحليل نتايج به دست آمده مشخص شد که انجام تمرينهاي يوگا به مدت 4 سال يابيشتر درافراد داراي وزن طبيعي (25¾BMI) سبب کاهش وزن تقريبي 3.1 پوندي و درافراد داراي وزن زياد سبب کاهش 18.5 پوندي مي‌شود .انجام مرتب تمرينهاي يوگا به مدت بيش از 4 سال، به جاي افزايش معمولي وزن دراين سنين سبب حفظ و ثابت نگاه داشتن وزن مي‌شود.

دسته‌بندی شده در: ورزش و تـنـدرسـتـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: