بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

زخم بستر يا زخم فشاري

پيشگيري از زخم بستر

bedsore  که به آن زخم بستر يا زخم فشاري هم گفته مي شود نواحي از پوست و يا بافت هستند که وقتي فشاري روي آنها زياد شود ( معمولاً به علت استراحت در تخت يا صندلي چرخدار ) بعلت قطع جريان خون در قسمتهاي آسيب پذير بدن بويژه پوست ناحيه باسن ، رانها و پاشنه ها ايجاد مي شوند . بدون جريان خون کافي بافت مورد تأثير مي ميرد .

اگر چه افراد فلج بيشتر در معرض خطر هستند اما هر فرد بستري و کسي که روي صندلي چرخدار نشسته و يا فردي که قادر به تغيير وضعيت خود ( بدون کمک ديگران ) نيست نيز مي تواند مستعد ابتلا به bedsore باشد .

اغلب زخم هاي فشاري خيلي سريع توسعه و پيشرفت پيدا مي کنند و بهبودي آنها مشکل است . اقدامات پيشگيرانه مي تواند به يکپارچگي پوست کمک کرده و بهبودي را سرعت بخشد .

پيشگيري :

پيشگيري از bedsore آسانتر از درمان آن است . ولي اين بدين معنا نيست که پروسه پيشگيري راحت و بدون پيچيدگي است . اما اگر چه عليرغم درمانهاي دقيق هنوز هم زخم ها پيشرفت و توسعه پيدا مي کنند باز هم در خيلي از موارد مي توان از آنها پيشگيري کرد .

اولين قدم در پيشگيري آن است که پزشک يا پرستار برنامه اي را براي شما طرح ريزي کند که شما با مراقب بتوانيد آن را اجرا و دنبال کنيد .

اساسي ترين چيزها در اين برنامه شامل تغيير وضعيت بهمراه وسايل حمايتي ، بازبيني روزانه پوست و يک رژيم مغذي و غني هستند .

* تغيير وضعيت :

تغيير وضعيت مرتب و دائمي يکي از قطعي ترين راههاي پيشگيري از bedsore است . فقط زمان کوتاهي بيحرکت بودن در صندلي چرخدار يا تخت کافي است تا يک زخم فشاري شکل بگيرد . بهمين خاطر متخصصان پيشنهاد مي کنند که هر ۱۵ تا ۳۰ دقيقه وضعيت خود را تغيير دهيد و يا حداقل هر ۲ ساعت يکبار ( اگر روي صندلي چرخدار ) اينکار را انجام دهيد .

اگر شما بيشتر وقت خود را در تخت سپري مي کنيد حتي در طول شب نيز بايد جابجايي داشته باشيد و اگر خودتان به تنهايي قادر به حرکت نيستيد از اعضاي خانواده کمک بگيريد .

يک متخصص طب فيزيکي مي تواند بهترين وضعيت شما در تخت را تعيين کند .

در اين قسمت به چند توصيه عمومي توجه کنيد :

  • از دراز کشيدن و فشار آوردن مستقيم روي استخوانهاي روان خودداري کنيد .
  • موقع دارز کشيدن به پشت يک بالش را زير قسمت نرم ساق پا قرار دهيد .
  • هيچ گاه بطور مستقيم زير زانو چيزي قرار ندهيد که منجر به اختلال در گردش خون آن ناحيه مي شود .
  • از وارد شدن ضربه به زانوها و پاشنه ها جلوگيري کنيد .
  • سرتخت را بيش از ۳۰ درجه بالا نياوريد چرا که احتمال افتادگي و سرخوردن زياد مي شود .
  • از تخت يا تشکهايي استفاده کنيد که فشار را کاهش مي دهند .

البته شما مي توانيد از فوم ، هوا ،‌ژل و يا کيسه ها ( تشکهاي ) آبي استفاده کنيد .

در مورد استفاده از هريک از اين وسايل حتماً با پزشک مشورت نماييد . هر يک از اين وسايل از نظر قيمت و اثرات با هم متفاوتند . در بعضي ها ممکن است که استفاده از تشکهاي هواي معمولي حمايت کننده و کافي باشد ، اما بعضي ديگر نياز به تختهاي پيچيده تر و مخصوص تر که گرانتر نيز هستند دارند مثل افراديکه زخمهاي فشاري عودکننده دارند .

صندلي هايي وجود دارد که فشار را منتشر مي کنند و نشستن براي مدت طولاني را آسان و راحت مي سازند . اگر که اين نوع صندلي را در اختيار نداريد شما يا مراقبتان بايد هر ۳۰-۱۵ دقيقه وضعيتتان را تغيير دهد .

اگر مي توانيد قسمت بالاي بدنتان را حرکت دهيد بايد به صندلي فشار آورده و خودتان را بالا بکشيد .

همه صندلي ها بايد بالشهايي داشته باشند تا فشار را کم کنند و راحت باشند . بالشهاي متفاوتي در دسترس هستند شامل فوم ، ژل ، آبي يا بالشهاي پر شده از هوا .

اگر چه همه اين وسايل به کاهش فشار کمک مي کنند اما هيچکدام به اندازه تغيير وضعيت و جابجايي مداوم در پيشگيري از ايجاد زخم بستر مؤثر نيستند .

* بررسي پوست

  • بررسي روزانه پوست يکي از صحيح ترين کارها در پيشگيري از زخم هاي فشاري است .
  • حداقل يکبار در روز سرتاسر پوست را بررسي کنيد و اگر نياز باشد براي اينکار از آينه استفاده کنيد .
  • اگر خودتان هم نمي توانيد اينکار را انجام دهيد از مراقبتان کمک بخواهيد .
  • اگر شما مجبور به بودن در تخت هستيد توجه ويژه اي روي نواحي رانها ، ستون فقرات ، شانه ، پشت ، آرنج و پاشنه داشته باشيد .
  • اگر روي صندلي چرخدار هستيد و به زخم هاي نواحي باسن ، ساق پا ، پاشنه و نواحي پايين کمر توجه کنيد .
  • با مشاهده هر گونه آسيب پوستي و يا هر علامتي از عفونت نظير ترشح از زخم ، بوي بد ، افزايش حساسيت ،‌قرمزي و گرما در اطراف پوست فوراً به پزشک اطلاع دهيد .

* تغذيه

تغذيه سالم و مناسب ، نقش مهمي در پيشگيري از پيري پوست و نيز در بهبود زخم هاي پوستي دارد . متأسفانه افراديکه بيشتر در معرض زخم بستر هستند اغلب تغذيه نامناسبتري دارند .

اگر شما بيماريد ، در دوران نقاهت بعد از عمل بسر مي بريد و يا دچار فلج اندام هستيد احتمالاً اشتهاي کمي داريد و حتي ممکن است خوردن برايتان مشکل باشد . بهر حال رسيدن کافي انرژي ، پروتئين ها ، ويتامين ها و مواد معدني به بدنتان امري واجب و ضروري است .

کمک گرفتن از يک متخصص تغذيه مي تواند مفيد باشد .

به اين موارد توجه کنيد .

  • حجم غذاي مصرفي را کاهش دهيد .
  • سعي کنيد در هر وعده مقدار غذاي کمي را مصرف کنيد و وقتي به سراغ غذا برويد که کاملاً گرسنه باشيد طبق برنامه مشخص غذا بخوريد نه طبق اشتهايتان .
  • در هر زمان که احساس خوبي داشتيد غذا بخوريد .
  • در حين غذا زياد آب و مايعات مصرف نکنيد . ( البته فقط در حين غذاخوردن ،  مصرف آب کافي باعث حفظ شادابي و نرمي پوست مي شود )
  • مصرف پوره ها و سوپهاي مقوي را در نظر داشته باشيد .
  • با جايگزين هاي گوشت ( حبوبات و لبنيات و … ) توجه داشته باشيد .
  • در موقع غذا خوردن وضعيت مناسب و راحتي داشته باشيد .
  • هرگز با عجله غذا نخوريد و براي غذا خوردن وقت کافي در نظر بگيريد .
  • شيوه زندگي خود را اصلاح کنيد .

اگر چه که شما ممکن است براي انجام خيلي از کارها به کمک ديگران احتياج داشته باشيد ولي خودتان مي توانيد روي زندگيتان کنترل داشته و خيلي چيزها را تغيير دهيد .

* ترک سيگار

از پزشک خود راجع به راههاي ترک سيگار سئوال کنيد . سيگار اکسيژن رساني به پوست را کم کرده و باعث دفع ويتامين ث مي شود  و روند بهبود زخم را کند مي سازد .

* ورزش

ورزش روزانه گردش خون را تسريع کرده ، باعث ساخت بافت ماهيچه اي مي شود . اشتها را زياد مي کند و باعث تقويت بدن مي شود . يک کارشناس ورزشي مي تواند ورزش مناسبي را که مورد نياز شماست برايتان توصيه کند .

دسته‌بندی شده در: مطالب پزشکی سالمندان, پـوسـت،مـو و زيـبـايـی, آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, جـراحـی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,592,029 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: