بانک اطلاعات پزشکی پاراسات Medical Database Parasat

شمایل

* تشریح بیماریها * اخبار روز پزشکی * مسائل خانوادگی * خواندنیها از شهرستانها

راههای تقویت حافظه

انسانها به خصوص دانش آموزان در ایام امتحانات به شدت به دنبال راههای تقویت حافظه و طولانی مدت کردن حافظه خود هستند . ترس از امتحانات وقتی وجود دانش آموز را فرا می گیرد او حاضر است دست به هر کاری برای تقویت حافظه اش بزند که گاه منجر به رویدادهای منفی و تأسف باری می شود . راهکارهای ذیل ، به دانش آموزان عزیز جهت بهبود و تقویت حافظه پیشنهاد می شود که امید است با به کار گیری آنها ، فصل امتحانات را با موفقیت سپری کنند .

1 ـ خواب کافی : داشتن خواب کافی و بدون دغدغه یکی از راههای تقویت حافظه است که متأسفانه در فصل امتحانات گاهی به طور کل نادیده گرفته می شود. در تحقیقات متعدد  ثابت شده است که کمبود خواب ، عملکرد حافظه را به شدت تحت تأثیر منفی قرار می دهد زیرا در هنگام خواب و استراحت، مغز به پردازش و ادغام اطلاعات یکسان که در طول روز دریافت کرده می پردازد لذا حداقل 6 ساعت خواب را در برنامة خود بگنجانید و به این فکر کنید که با از دست دادن هر دقیقه از زمان خواب به همان نسبت زمان مناسب یادگیری را از دست می دهید .

2 ـ تغذیه : تغذیه نیز یکی از مباحث مهم در بهبود حافظه به شمار می رود که امروزه تعداد زیادی از افراد، اطلاعات کافی در مورد آن دارند ولی تنها جهت یادآوری ذکر می شود که مصرف میوه ـ سبزیجات تازه ـ انواع مغزها ـ شیر و غلات در بهبود عملکرد مغز بسیار تأثیر گذارند .

3 ـ مرور مطالب : آنچه را که برای امتحان خوانده اید برای خود مرور کنید : شرایط را طوری تصور کنید که شما دانش آموزید و موظفید برای معلم خود مطالب را بازگو کنید . سعی کنید نکات مهم و پراهمیت را ذکر کنید این امر باعث می شود که جزئیات هر موضوعی به خوبی در ذهنتان شکل گیرد و موضوع به طور شفاف در مغزتان طبقه بندی شود .

4 ـ دررابطه با مطالب و عناوین مهم و اساسی با دوستان زرنگ خود صحبت کنید . البته این کار را یک یا چند روز قبل از امتحان انجام دهید و هرگز این مرحله را به ساعتی قبل از امتحان موکول نکنید زیرا در آن زمان ، میزان بالای اضطراب و فشار روانی مانع به خاطر سپردن صحیح مطالب می شود . روش مرور مطالب با همکلاسی باعث به حافظه سپردن بهتر شما و او می شود .

5 ـ داشتن استراحت کوتاه مدت را در فواصل درس خواندن خود بگنجانید و هرگز پیوسته و بدون استراحت به درس خواندن ادامه ندهید ( به ازای هر 45 ـ 30 دقیقه درس خواندن  5 تا10 دقیقه استراحت زمان مناسب و معقولی است . )

در زمان استراحت به دیدن تلویزیون یا انجام بازی های رایانه ای نپردازید بلکه در این زمان سعی کنید کمی راه بروید و یا از خوراکی های سالم  مانند میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید تا مغز نیز فرصت تقویت خود را پیدا کند .

6 ـ از حفظ کردن مو به موی مطالب خودداری کنید. ابتدا  مفهوم آن را درک کرده و بعد آن را حفظ کنید زیرا در بسیاری موارد مشاهده می شود دانش آموزان فقط به حفظ کردن خط به خط و لغت به لغت مبادرت می ورزند که این امر تأثیری کوتاه مدت خواهد داشت و حتی چند ساعت بعد از امتحان، دانش آموزان کلمه ای را به یاد نخواهند آورد .

7 ـ با تکنیکها و روشهای صحیح مطالعه آّشنا شوید : در بسیاری از مواقع به خاطر سپردن نماد و سمبلی می تواند شما را یاد آن مبحث بیندازد . استفاده از این تکنیکها و روشها به خصوص در مورد دروس شفاهی بسیار کاربردی و تأثیر گذار است مثلاً اگر دانش آموز قصد  دارد چند اسم مختلف را حفظ کند و ترتیب آن ها نیز  اهمیت دارد، می تواند از روش » سرینام » استفاده کند . بدین صورت که ابتدای حروف آن اسامی را به هم بچسباند و با آن یک لغت با معنی و حتی بی معنا بسازد و آن لغت را که هر حرف آن نمادی از آن اسامی است حفظ کند .

 تقویت و بهبود حافظه امری نیست که بتوان یک شبه یا چند روز آن را ایجاد کرد بلکه نیاز به ممارست فراوان دارد لذا توصیه می شود که این امر مهم را جدی قلمداد کرده و در فصل تابستان از کلاسها و کتابهای مفید و سازنده در این زمینه استفاده کرده و بهبود و تقویت حافظه را به امری روزانه و پیوسته تبدیل کنید .  

 نویسنده:ن نصیری………..چاپ در روزنامه همشهری

دسته‌بندی شده در: آخـریـن مـطـالـب پـزشـکی, اطـفـال, جوانان و نوجوانان, روانـشناسی و خـانـواده

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

RSS پزشکی

بخشهای تخصصی

RSS تیتر اخبار جدید پزشکی

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آرشیو

آمار سایت

  • 2,591,785 hits
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: